4 elcyklar

Evig medvind på cykelvägen - här är den bästa elcykeln

Vi testar fyra elcyklar byggda från grunden för att ge dig en optimal elektrisk tur på cykelvägen samt smidig digital hantering.

Foto: Harley-Davidson.

Foto: Harley-Davidson.

Du kan inte alltid ha medvind på cykelvägen. Eller? Med en elmotor i cykeln närmar du dig något som liknar evig medvind på cykelvägen.

Elkraften gör att du knappt behöver trampa för att komma framåt. Detta gäller oavsett från vilket håll vinden blåser.

Läs också Tesla på två hjul Vanmoof S3 och X3 är de två senaste elcykel-modellerna från den holländska firman som tror att deras smarta och internetanslutna cyklar är framtidens transportmedel.

Nästa nivå av elektriska tvåhjulingar

Hittills har vi fått nöja oss med stora åbäken som vägt lika mycket som en moped och varit i princip omöjliga att trampa fram på cykelbanan om batteriet tagit slut. Men precis som elbilar har utvecklats från prototypfordon till läckert designade och toppsmarta bilar har det hänt saker med elcyklar, både när det gäller design, funktionalitet och användning.

Alla fyra cyklar vi testar här har utvecklats från grunden som elcyklar. Det finns inga gamla mormorscyklar här som har fått ett batteri fasttejpat på pakethållaren och en elmotor på kedjan. Motorn och batteriet är helt integrerade i konstruktionen, i ett fall till och med inbyggda direkt i ramen.

Det gör inte bara cyklarna snyggare. I flera fall är vikten på nivå med vanliga cyklar, och vad gäller design är de inte heller sämre än de icke-elektrifierade artfränderna.

Avancerade sensorer, automatiska steglösa växlar och dynamisk justering av motorns prestanda ger samtidigt en mjukare och behagligare körupplevelse.

Användarvänligheten har också stigit till en nivå av teknisk sofistikering som gör tvåhjulingarna till naturliga följeslagare i vår digitala vardag. De smartaste av dem kan låsas upp och styras med mobilen, har inbyggda larm och GPS-spårning.

Läs också Nu kommer Harley-elcykel till Sverige Elcykeln Serial 1 är "Powered by Harley-Davidson" och är också en hyllning till företagets första motorcykel från 1903.

En stor investering

Steget från den analoga järnhästen till en nymodig digitaliserad elcykel är därmed större än någonsin. Och det är priserna också. Ingen av cyklarna i testet kostar mindre än trettio tusen kronor. En av dem kostar till och med dubbelt.

Det är en stor investering, men pengarna kan vara väl spenderade. Om en evig medvind på cykelvägen är vad som krävs för att få dig upp på järnhästen snarare än i en bil, tåg eller buss på dina resor runt staden eller till och från jobbet, är kostnaden snabbt intjänad.

Läs vidare
Exit mobile version