Det har gått över ett år sedan vi senast hade ett grupptest av elsparkcyklar. 2023 duellerade Xiaomi Electric Scooter 3 mot Segway KickScooter P65. Inför sommaren 2024 måste det vara dags att sätta fart på hjulen igen – den här gången med tre testdeltagare.
Uppradade ser E-Way E-5045FS, Xiaomi Electric Scooter 4 Pro och Segway-Ninebot KickScooter F2 D till förväxling lika ut. Till exempel är gasreglagets position på styret och fästet på bakskärmen som håller scootern hopfälld praktiskt taget identiska. Nästan som om en global kommitté har bestämt att det är så här vi gör.
E-Way E-5045FS, Electric Scooter 4 Pro och KickScooter F2 D är uppenbarligen inte kloner av varandra. Efter tre veckors testning av appar, design och körning på grus och asfalt blir det bara tydligare.
Design och transport
De tre deltagarna har varit ute på en lång resa i naturen. De har åkt tunnelbana och kört runt på Köpenhamns cykelbanor. De har också testats på ett mycket handgripligt sätt. Jag bor i ett flerfamiljshus och har släpat sparkcyklar upp och ner för trappor, in och ut ur hissen och fram och tillbaka till garaget på innergården.
Den dagliga användningen avslöjar detaljerna och deras brister. E-Ways stödben sitter annorlunda, vilket är en fördel. Xiaomi och Segway har farthållare som förhindrar att sparkcykeln skenar iväg eller tappar fart i uppförsbackar. Alla tre elsparkcyklarna har dock en maxhastighet på 20 km/h.
Högre säkerhet för fler personer
Xiaomis och Segways elsparkcyklar har blinkers i handtagen på styret och du kan lägga till pipande ljud när du blinkar. Idén är välbehövlig eftersom det är svårt att sträcka ut handen för att signalera en sväng samtidigt som man ska svänga och balansera på den smala brädan vid fötterna.
Om blinkers fungerar som det är tänkt är svårt att säga. Jag märkte att många bilister automatiskt saktade ner och gav stort utrymme åt trafikanter på elsparkcyklar. Jag kanske framstod som osäker. Kanske har bilisterna bara dåliga erfarenheter av eldrivna tvåhjulingar.
Faktum är att människor på elsparkcyklar har fått många blickar i sidled under ett antal år. Vi är ljudlösa och accelererar snabbare än cyklister med en ”rågbrödsmotor”. Två av testdeltagarna gjorde inte uppgiften lättare, eftersom deras acceleration var minst sagt ojämn.
När en elsparkcykel verkar hoppa framåt på grund av plötslig acceleration är det skillnad på om sparkcykeln är framhjulsdriven eller bakhjulsdriven. Personligen trivdes jag bäst med det förstnämnda eftersom det gjorde sparkcykeln mer bekväm att kontrollera.
App-styrning med skillnader
De tre deltagarna kan app-styras. Utformning och detaljnivå varierar. Menyerna i E-Ways app påminner om något från nedlagda Windows Phone. KickScooter F2 D-appen liknar en fitness tracker med statistik och belöningar i form av färgglada elektroniska medaljer. Lite för detaljerat för min smak.
Appen kan också användas för att låsa elsparkcykeln. De tre testdeltagarna låses på olika sätt, och alla lösningar verkar inte lika logiska.
Vägen till frihet
Elsparkcyklar väger en del, särskilt när du måste förflytta dig manuellt med dem. Till exempel in och ut ur en tunnelbanekupé. Nackdelarna med att transportera en elsparkcykel uppvägdes dock redan under min första tur till naturreservatet Amager Fælled söder om Köpenhamn.
Efter löpare, cyklister och par med hundar och barnvagnar dök en annan elsparkcykelanvändare upp vid horisonten. När vi passerade hälsade han med införstådd honnör. Besvärligt, visst, men en elsparkcykel ger också en speciell frihetskänsla.