2 elcyklar

Medvind på cykelvägarna i sommar

Elcyklarna har blivit snyggare, smidigare och mer sofistikerade. Vi har testat två elcyklar och deras väldigt olika syn på batteridriven körglädje.

Gruppetest cykler top

(Foto: Ampler Bikes)

För bara några år sedan såg många elcyklar ut som klumpiga mopeder med ett synligt batteri. De var ofta tunga och fyrkantiga att se på och använda. Mycket har förändrats sedan dess.

Dagens elcyklar har inte automatiskt gått ner några kilo, till exempel på grund av lättare batterier. I allmänhet har dock elektriska tvåhjulingar blivit mer strömlinjeformade i design och mycket smartare än tidigare. En av deltagarna i detta test rapporterar till och med lokala luft- och väderförhållanden via appen.

Priserna har följt efter, vilket gör elcyklar till en större investering. Därför testar vi två olika typer av elcyklar.

Cowboy Cruiser ST har testets största urval av finesser och funktioner i appen. En del av det är ganska vettigt och användbart, men mycket av det är också lite tramsigt. (Skärmdump: iOS)
Läs också Stortest: Möt sommaren på två hjul Elsparkcyklar blir allt starkare och tar sig allt längre. Vi har tagit en tur med tre av de senaste. Högt pris och häftig motoreffekt är dock ingen garanti för en bra upplevelse.

Belgiska Cowboy är testets ”bad boy” med massor av kraft, medan estniska Ampler levererar mjuk och jämn prestanda i en elegant förpackning.

Användningen av appar och elektronik skiljer sig också mycket från deltagare till deltagare.

Så testade vi

Design, elektronik och utseende är inte allt, så cyklarna har också fått visa vad de går för i trafiken. Vår duell visar på märkbart olika lösningar. Vill du komma först ut i korsningen efter grönt ljus? Eller handlar det bara om en bekväm hjälp i vardagen?

Båda deltagarna utvärderades med avseende på användbarhet, app, konstruktion och komfort. Vi talar om ramens styvhet, motorns placering och möjligheten att justera exempelvis en stötdämpare.

Läs också Toppsmarta tvåhjulingar Vi testar fyra elcyklar byggda från grunden för att ge dig en optimal elektrisk tur på cykelvägen samt smidig digital hantering.

Elcyklarna testades på cykelvägar, i omväxlande stadstrafik och i flera utmanande backar. Backarna var 375 meter respektive 565 meter långa och hade en genomsnittlig lutning på 4,3 procent respektive 1,9 procent. Båda backarna har en total stigning på 11 höjdmeter. Inte precis Alperna, men lite lagom.

Efter en månads testcykling på vägarna (och i uppförsbackar) visar vårt test att det spelar roll vad du väljer och utifrån vilka kriterier. Allt annat skulle förmodligen också varit en överraskning.

Ampler Stellar har testets enda inbyggda display med olika information som till exempel läge och batteristatus (Foto: Natasja Broström)

Elcyklarna har olika egenskaper och begränsningar och tilltalar därför olika köpare. Båda cyklarna har sin egen variant av ett appstyrning och batteridrift. Frågan är vad du behöver – och hur mycket du har i plånboken.

Läs vidare
Exit mobile version