Vi kollar ljudet i Mercedes EQS

Mercedes EQS har gjort entré i den norska huvudstaden. Här är vårt första intryck!

Mercedes EQC Audun Hage scaled e1631101142156 1536x864 1

Mercedes genomgår en gigantisk konvertering till elfordon, och flaggskeppet EQS är en modell med höga förväntningar. Nu har de första testbilarna börjat komma till Norge, och vi fick titta närmare på bilen i Bertel O. Steens showroom i Bjørvika, Oslo.

Modellen som visas är av typen EQS 580 4Matic, som bland annat levereras med fyrhjulsdrift, luftfjädring och den stora MBUX Hyperscreen-skärmen som standard. Detta exemplar är också utrustat med bland annat dubbelt ljudisolerat glas i dörrarna, generösa lädersäten och ett uppgraderat premiumsystem från Burmester.

Den elektriska versionen har en mer strömlinjeformad, aerodynamisk design än den fossila varianten, men på insidan är det en typisk S-klass, med en högkvalitativ känsla och generösa lädersäten. (Foto: Audun Hage)

Burmestersystem med 15 högtalare

Burmestersystemet består av 15 högtalare och totalt 710 watts förstärkarkraft, inklusive två ”Front Bass” subwoofers monterade i golvet fram. Musikuppspelning styrs via den fasta pekskärmen i mittkonsolen. Här får du också tillgång till många justeringsalternativ, för att skräddarsy ljudåtergivningen till dina egna (och passagerarnas) preferenser.

Du kan välja den neutrala inställningen ”Pure” eller gå mer levande med 3D -ljud som förbättrar ljudbilden och skapar en surroundupplevelse. En equalizer gör att vi kan finjustera nivåerna i bas, diskant och mellanregister. Ljudet kan också optimeras för antingen fram- eller baksätet. Via MBUX -konsolen kan du ansluta systemet till ditt eget Tidal- eller Spotify-konto. Alla ljudinställningar kan sparas i din egen personliga profil.

Demobilen, som stod parkerad i utställningslokalen, var relativt populär (!) – så vi fick bara några korta, första lyssningsintryck med Burmester.

Vi har tidigare god erfarenhet av Burmesters surroundsystem (# 810) i den elektriska suven EQC och kände direkt samma varma, fylliga ljud i EQS. Detta låter minst lika bra som i EQC, eller kanske bättre: Ljudbilden är stor, detaljerad och ger gott om plats för instrumenten, med en fräsch diskant, tydlig mellanton och spänstig bas. Vi kan också spela relativt högt utan att anläggningen ger tecken på distorsion eller obehag.

Samtidigt märker vi att det (fortfarande) är en bra bit kvar till de ännu större ”high-end”-system som bland annat S-klass och GLC-klass SUV är utrustade med. Mercedes har utelämnat dessa större, mer omfattande system inom EQS, förmodligen av viktskäl. Men igen: det här var bara ett första intryck – vi ser fram emot att testa EQS längs vägen, med mer volym och fler musikval.

Burmester-systemet skal angivelig også ha aktiv støykompensasjon (Vehicle Noise Compensation/VNC) som kompenserer for veistøy og lignende, men det fikk vi naturligvis ikke testet ordentlig i en stillestående bil. Dybdetesten får komme senere når vi har hatt bilen på veien, men vi fikk i alle fall høre nok til å pirre interessen!

 

 

Läs vidare
Exit mobile version