I flera år har OLED beskrivits som framtidens TV-teknik. Den har figurerat på många mässor och hyllats för sin banbrytande bildkvalitet. Mot slutet av förra året fick vi se den första ”riktiga” OLED-TV:n i butik, LG:s 55EA980W. Det är en imponerande, konkav skärm med extrem bildkvalitet och har sedan dess följts upp av en platt version, 55EA880W.
Men sedan tar det slut. I stort sett alla andra tillverkare har bestämt sig för att lägga OLED på is, meddelar den japanska webbplatsen Nikkei.
Panasonic fördröjer sin massproduktion av OLED-bildpaneler till 2016. Detsamma gäller Sony, som fram till i fjol samarbetade med just Panasonic. 2013 visade Panasonic upp en prototyp på 4K-OLED, framställd med hjälp av avancerad printing-teknik.
Samsung har skrotat sina planer på att starta ny OLED-produktion och kommer därför inte att lansera några nya OLED-modeller i år. I Stället kommer Samsung att investera i tillverkning av små OLED-skärmar till surfplattor, mobiler och smarta klockor.
Dålig lönsamhet
Det är höga produktionskostnader och dålig lönsamhet (bland annat på grund av hög felprocent) som sätter stopp för OLED-utvecklingen tills vidare. Dessutom anser tillverkarna att efterfrågan inte är tillräckligt stor på marknaden för att motivera fortsatt utveckling och stora investeringar. Enligt branschanalytikerna på NDP Displaysearch såldes 4000 OLED-TV-apparater under hela 2013, vilket bara var 1,6 % av vad som förutspåddes året innan.
Satsar på LCD
Tillverkarna kommer i stället att satsa på det välbekanta LCD-formatet, som har fått nytt liv den senaste tiden tack vare paneler med hög upplösning (3840 x 2160, även kallat 4K eller Ultra-HD). Sony, som i dagsläget har 20 % marknadsandelar inom 4K-LCD, hoppas att den etablerade LCD-tekniken i kombination med högre upplösning ska hjälpa dem att få TV-avdelningen lönsam igen. Både Sony och Panasonic satsar hårt på 4K, med tre respektive två modellserier.
Kommentar
Att OLED ännu en gång verkar bli försenat är dåliga nyheter för alla entusiaster som letar den ultimata bildkvaliteten. Det är däremot goda nyheter för LG, som tycks få monopol på OLED-tekniken. Vår erfarenhet är att 4K-LED-LCD trots högre upplösning inte når upp till kontrasten och svärtan från en äkta OLED-TV.
Källa: Nikkei