LG:s OLED-TV är redan kända för sin eleganta design och imponerande bildkvalitet, och särskilt G-serien är utformad för att se bra ut på väggen. Nu inleder LG ett samarbete med Artlume, en digital konst- och AI-plattform, som gör det möjligt att visa allt från klassiska mästerverk till moderna fotografier och AI-genererad konst på skärmen.
LG erbjuder redan ett så kallat Gallery-läge på vissa modeller, vilket gör att man kan visa skärmsläckarbilder när TV:n är avstängd. Och nu utökas möjligheterna att visa mer originella och ”konstnärliga” motiv: Artlume har enligt uppgift fler än 15 000 konstverk att välja mellan.
Skräddarsy din egen konstutställning
Artlume-katalogen kommer att finnas tillgänglig på nyare LG Smart TV-modeller genom ett abonnemang. Bland höjdpunkterna finns verk från National Portrait Gallery i London och Ashmolean Museum.
I Artlume-appen kan användarna välja sina favoritbilder och skapa personliga konstutställningar. Plattformen innehåller också en AI-funktion som gör det möjligt för användarna att skapa sina egna unika konstverk baserat på textbeskrivningar.
– LG är den perfekta partnern för oss eftersom vi delar visionen om att föra in konstens skönhet i människors liv, säger Patrick Ashworth, grundare och VD för Artlume.
Chris Jo, senior vice president of platform business på LG, tillägger:
– Vi vill revolutionera hur människor upplever konst. Genom vårt partnerskap med Artlume skapar vi mervärde för våra kunder genom att ta fantastiska konstverk rakt in i vardagsrummet.
Pris och tillgänglighet
Artlume-tjänsten lanseras globalt i december och kommer främst att finnas tillgänglig på LG 2020-modeller med WebOS 6.0 eller senare. Abonnemangsmodellen inkluderar en premiumprenumeration för 3,25 Euro per månad eller 47,88 Euro per år, vilket ger full tillgång till hela konstkatalogen. Men det kommer också att finnas en gratisversion med ett begränsat urval av konstverk.