Sommaren är traditionellt en period då TV-försäljningen ofta kan sjunka något när TV-skärmen får ge vika för semester och utomhusaktiviteter. Men i år är trenden faktiskt den motsatta, enligt preliminära siffror för juni som Ljud & Bild tagit del av.
Elgiganten: Kanonstart för TV-försäljningen i juni
Enligt Elkjøp Nordic var maj en relativt normal månad för TV-försäljningen, men sedan kom ett kraftigt uppsving i början av juni.
– ”Förra veckan (3–9 juni) såg vi flera dagar med en fördubbling av TV-försäljningen jämfört med förra året. Kategorin från 82 till 99 tum är den som har vuxit mest, vilket tyder på att folk gör sig redo för en sommar fylld av sportevenemang”, säger Kristian Pedersen, Nordic Sales Director Consumer Electronics till Ljud & Bild.
LCD-storbildsskärmar, OLED och MiniLED ökar mest
Kategorin extra stora TV-skärmar (82-99 tum) från leverantörer som Samsung, LG och TCL uppges ha ökat med 1 100 procent hos Elkjøp Norge jämfört med samma vecka förra året. Hos Elgiganten i Sverige och Danmark var ökningen mellan 500 och 600%, medan Gigantti i Finland upplevde ett uppsving på 200% på de extra stora skärmarna.
Att den största ökningen sker inom storbildssegmentet är inte förvånande, då detta traditionellt har varit en nisch för filmälskare och sportintresserade. Men även den totala TV-försäljningen har ökat med 50% jämfört med samma vecka förra året. 65-tummaren är fortfarande favoriten bland skärmstorlekarna.
På senare tid har det också visats ett antal reklamkampanjer på TV, vilket måste antas ha påverkat konsumenternas köpvilja. Butikerna ska tömma sina lager och ersätta 2023-modellerna med helt nya 2024-modeller.
– LG OLED77C3 från 2023 har varit en mycket populär modell hos oss, liksom 98” TV-apparater från TCL och Samsung”, säger Kristian Pedersen och tillägger -”LCD-TV-apparater med MiniLED-bakbelysning verkar vara en vinnare i år, tack vare bra ljusstyrka och bildskärmar med 120 Hz, vilket ger mjukare rörelser för sportinnehåll.
Power: Kraftig ökning av TV-försäljningen
Även elektronikkedjan Power rapporterar en markant ökning av TV-försäljningen och ett ökat intresse för skärmar i allmänhet under juni månad.
– ”Sommarens sportevenemang ger verkligen ett lyft för TV-försäljningen! Vi förväntar oss en ytterligare ökning under de kommande veckorna, med både EM som startar på fredag och sedan OS”, säger Thomas Marthinsen, försäljningschef för ljud och bild på Power Norge.
– Försäljningen av TV-apparater har ökat med 20 procent sedan maj, och på nätet är TV-kategorin den absolut mest besökta på power.no. TV-sökningarna har ökat med 25 procent sedan förra veckan, säger Thomas Marthinsen.
Power Danmark såg en 30-procentig ökning av TV-försäljningen jämfört med föregående vecka, och även Power Sverige såg ett ökat intresse.
– I Norden ser vi samma ökning under den första veckan i juni. Power Finland hade en 90-procentig ökning av TV-försäljningen och här är det öppningen av vår 6 000 kvadratmeter stora flaggskeppsbutik Power Tammisto som har haft en enorm påverkan på försäljningen”, säger Silje Ensrud, Nordic PR & Communication Manager på Power.
– På öppningsdagen den 5 juni besökte över 14 000 kunder butiken och köerna var som längst en kilometer långa.
På Power ser man också ett ökat intresse för surfplattor.
– ”Försäljningen av surfplattor har ökat med 20 procent sedan förra veckan, så det ser ut som att många skaffar sig en extra skärm inför sommarens stora sportevenemang. Det vi märker är att den lilla skärmen i soffan också blir större. Nu är det surfplattor på 12 tum som är populärast bland de mindre skärmarna”, säger Truls Vikane, försäljningschef för data och gaming på Power.
Massor av sport på TV i sommar
I sommar finns det ett antal direktsända sportevenemang på menyn, till exempel fotbolls-EM, Tour de France och sommar-OS, som äger rum i juni/juli. Euro 2024 startar nu på fredag, den 14 juni.
Om du planerar att köpa en ny TV i sommar rekommenderar vi att du jämför priser med tjänster som Prisjakt, och självklart kollar in Ljud & Bilds TV-tester!