Förra veckan var jag på ett kort besök i Tokyo. Jag flög med SAS från Köpenhamn till den japanska huvudstaden i Premium Economy-klass med extra benutrymme och i Tokyo bodde jag på lyxhotellet Grand Prince Hotel New Takanawa med utsikt över en japansk park – en oas av lugn mitt i Tokyo hektiska stadsliv.
Under vistelsen var jag ute och åt på ett flertal fina restauranger – bland annat exklusiva Gonpachi Nishiazabu som du kanske minns från Tarantino-filmen Kill Bill. Tokyo-besöket varade i fem dagar under den tiden behövde jag i stort sett inte öppna plånboken en enda gång.
Jag var inte ensam på resan. Jag var faktiskt en av sammanlagt 50 journalister från hela Europa, Sydafrika och till och med Iran! Skandinavien representerades av en svensk, en norrman och två danskar. Och alla var inbjudna av Sony Mobile, som betalade för hela kalaset.
Syftet med resan var att Sony Mobile ville berätta om sina framtida planer för Internet of Things-produkter och de koncept som visades upp för allmänheten för första gången på Mobile World Congress i Barcelona. Dessutom fick vi en möjlighet att som första medier i världen låna och testa Sonys kommande flaggskeppsmobil, Xperia X, i ett par dagar. När det gäller mobilen ägnade Sony mest uppmärksamhet åt kameran, som de berättade om i detalj – och ett resultat av vår fotosafari var den här artikeln som gått att läsa här på ljudochbild.se.
Det är bara den här artikeln som vi har publicerat på ljudochbild.se, lydogbillede.dk och lydogbilde.no. De allra flesta av deltagarna har också skrivit liknande artiklar, så en konservativ gissning är att resan har lett till att Sony Mobile bokstavligt talat har fått hundratals artiklar publicerade och citerade av lika många medier över hela världen. Även om det knappast var billigt för Sony att bjuda så mycket folk till Japan och skämma bort dem i nästan en vecka, så har det förmodligen varit värt vartenda öre.
Och alla vi som var med? Tja, det vore nog inte helt galet att dra slutsatsen att de artiklar vi skrev på resan är köpta av Sony. Hade det handlat om läkare som på liknande sätt hade bjudits in av ett stort läkemedelsföretag – eller ännu värre: politiker – så hade det blivit ett ramaskri från pressen. Men det är inte så många som skriker när det är pressen själv som har smorts.
Och det finns inte heller särskilt många medier som vågar berätta för läsarna om våra arbetsvillkor. I stället sitter vi på våra höga hästar och förkunnar att vi minsann är objektiva, samtidigt som många läsare misstänker raka motsatsen. Faktiskt så mycket att de tror att vi får pengar för att skriva positiva recensioner. Framför allt när vi skriver något positivt om en produkt som de inte gillar själva.
Så är det naturligtvis inte. Om en tidning som Ljud & Bild hade börjat skriva tester på beställning från våra annonsörer så skulle vi inte överleva länge. Det är nämligen vår trovärdighet som gör oss värdefulla för annonsörerna, så om de försökte muta oss för att påverka testresultatet så skulle de såga av grenen de själva sitter på. Och det skulle vi också.
Å andra sidan är det ett faktum att vi främst lever av pengar från de företag vars produkter vi skriver om och recenserar, och om vi till exempel hade tackat nej till resor som den till Japan med Sony Mobile, så hade vårt samvete måhända varit ännu renare än det redan är, men mycket av vårt mest populära innehåll skulle försvinna som dagg i solsken.
Faktum är nämligen att vi nästan är hundraprocentigt beroende av de stora tillverkarnas villighet att berätta om sina produkter – och av deras välvilja att låna ut samma produkter när de ska testas. Om du tror att vi går ut i butikerna och köper våra testprodukter själva så har du fel. Vi lånar dem under en kort period och lämnar sedan tillbaka dem igen när testet är färdigt.
Alla tillverkare har det gemensamt att de vill att deras produkter ska omnämnas i media och därför ställer de mer än gärna upp med testexemplar – och gör sitt bästa för att se till att de landar hos oss i testrummet i god tid före produkterna går att köpa i butikerna. Så vi har god tid på oss att testa och skriva färdigt vår recension lagom till när försäljningen börjar.
Vi medier konkurrerar ofta med varandra för att hinna först med att testa en viss produkt eftersom det belönas av läsarna med fler besök och visningar på vår hemsida. Och av tillverkarna som därför kanske prioriterar Ljud & Bild före konkurrenterna om vi har visat att vi är snabbare än andra på att få ut ett test till läsarna/kunderna.
Så ligger det till i branschen och så arbetar alla teknikmedier i Skandinavien – oavsett om de medger det eller inte. Om vi tackade nej till att vara med på resor som den till Japan – eller den till London, där jag var i förra veckan för att vara med på presslanseringen av nya Huawei P9, eller den till New York, som min kollega Jonas Ekelund är på just nu för att titta på Acers senaste produkter – skulle vi i realiteten utestänga oss från en mycket viktig nyhetskälla, och som dansk känner jag bara till ett enda medium i Danmark som konsekvent säger nej till sådana resor och det är danska TV 2. Å andra sidan är de i stort sett de enda som har råd att bekosta sådant på egen hand. Även de stora danska dagstidningarna tar gladeligen emot sponsrade pressresor.
Vi andra får hålla tungan rätt i mun och tacka ja när tillverkarna vill kommunicera med oss. Och samtidigt försöka vara så neutrala vi bara kan när vi rapporterar och testar.
Så jodå, Sony Mobile och alla andra kan köpa publicitet i den meningen att om de bjuder in oss och har något någorlunda intressant att visa upp, så kommer vi. Och vi rapporterar också om deras nyheter så länge de är de minsta relevanta, för man måste ju dessutom motivera sin frånvaro för chefen när man kommer hem.
Men vi låter oss inte påverkas eller manipuleras när det gäller vad vi tycker om en viss produkt, hur många resor vi än blir bjudna på. Eller hur mycket pengar som tillverkarna betalar för att annonsera. Det är varken i vårt eller i tillverkarens intresse. Det skulle vara fusk och bedrägeri – och fråga Volkswagen hur bra det är för ett företags varumärke om man blir tagen på bar gärning för något.
Vi lever på vår trovärdighet, och det är just därför som jag har valt att skriva den här kommentaren. Jag tror helt enkelt att det på lång sikt skapar större trovärdighet om vi som medium är öppna och ärliga om vårt arbete. Det är också värt att notera att Ljud & Bild klarar sig bättre rent ekonomiskt än de flesta av våra konkurrenter, och därför betalar vi för många av våra resor också – till exempel när vi är med på CES i Las Vegas, IFA i Berlin eller MWC i Barcelona. Även om vi inte säger nej till ett glas champagne och lite snittar när vi väl är där.
Vi gör alltså vårt bästa för att hålla balansen, och vi har nu beslutat att vara helt öppna med vad det innebär. Men i slutändan är det läsarna som är domare.
Så vad tycker du? Går vi för långt när vi åker på betalda pressresor? Gör det oss mindre trovärdiga? Underlättar det för trovärdigheten att vi är öppna med hur vi arbetar? Skriv dina kommentarer i kommentarsfältet under artikeln.