Tänk dig en bil som går längre på en laddning än vad en vanlig bensin- eller dieselbil gör på en full tank. Utan att batteriet behöver vara större än i dag! Då börjar det likna något. Man kan också tänka sig att samma teknik kan användas för att fördubbla batteritiden i mobiltelefoner och bärbara datorer.
Det har pratats mycket om ny batteriteknik ett bra tag nu, men nästan alltid från innovativa nystartade företag som är beroende av stora investeringar – och ofta saknar lobbyförmåga – för att få tekniken masstillverkad.
Den här gången är det energiteknikföretaget Samsung SDI som visar framfötterna på bilmässan i Frankfurt. Under mottot ”Charged for Auto 2.0” har de lanserat de flera olika typer av batteritekniker.
De nya produkterna förväntas öka energikapaciteten och dessutom markant minska antalet battericeller som behövs i varje fordon. Vilket i sin tur innebär lägre produktionskostnader. Något som bör synas på bilpriserna.
Solid state och kiselanoder
Bland annat visade Samsung SDI komponenter som ska användas i batterier i fast tillstånd (solid state), vilket garanterar hög säkerhet och dessutom upp till 70 mils räckvidd på en laddning.
Samsung visade också hur långt de har kommit med morgondagens batterikomponenter, till exempel kiselanoder som också antas förbättra räckvidden jämfört med dagens grafitanoder.
Källor: