Sedan i fredags måste de allra största onlineplattformarna följa en rad tuffa regler om sitt innehåll, vem som nås av annonser och varför, ge användarna möjlighet att inte motta riktade annonser, samt låta användare rapportera innehåll och överklaga beslut.
Lagen säger bland annat att plattformarna måste förhindra och avlägsna illegalt innehåll, produkter och tjänster, och att användarna enkelt måste kunna rapportera sådant. De får inte rikta annonser baserat på sexuell läggning, religion, ras eller politiska åsikter, och begränsar möjligheten att rikta annonser mot minderåriga. Plattformarna måste även ge användare möjlighet att avstå från riktade rekommendationer och profilering. De måste också vara mer öppna med hur annonsalgoritmerna fungerar.
Dessutom måste de dela data med forskare och myndigheter, samarbeta i krissituationer, samt genomföra externa och oberoende granskningar av verksamheten.
Till att börja med är det ”mycket stora onlineplattformar” och ”mycket stora sökmotorer” som omfattas av lagen. Där har man dragit gränsen vid 45 miljoner aktiva användare i EU. Företagen hade tills i april på sig att rapportera antalet och måste löpande hålla EU uppdaterade om sifforna. Dessa sajter hamnade på listan:
- Alibaba AliExpress
- Amazon Store
- Apple App Store
- Bing
- Booking.com
- Google Play
- Google Maps
- Google Search
- Google Shopping
- Snapchat
- TikTok
- Wikipedia
- YouTube
- Zalando
Så påverkas du
Så vad gör jättarna för att efterleva lagen? Här är några exempel:
Google ska ge forskare insikter i hur deras tjänster fungerar, och deras Ads Transparancy Center ger användare mer möjligheter att styra annonser.
Meta, det vill säga Facebook och Instagram, utökar sitt Ad Library så att man kan se vilka annonser som visats för vem, och varför. Användare ska också kunna se innehållet kronologiskt, istället för det utvalda innehållet som filtrerats av deras algoritmer.
TikTok gör algoritmen valfri inom EU. Därmed kommer man se videor baserade på var man bor snarare än på sina personliga intressen i flödet. Man kommer även få se videor kronologiskt från dem man följer. För minderåriga slutar man helt visa riktade annonser.
Snap ger EU-medborgare möjlighet att avstå från riktat innehåll i flödet, och har gjort offentligt hur algoritmen fungerar. Vuxna ska få mer kontroll över vilka annonser som visas och minderåriga får inte riktade annonser. Man ska också få veta varför saker spärrats och ges möjlighet att överklaga.
Källa: The Verge
Läs mer hos Europeiska Kommissionen