Vi lever i minst sagt speciella tider. Visst, vi är alla trötta på att läsa om Covid-19 och allt som viruset ställer till med, men ibland dyker det upp spännande läsning.
Till exempel när Elgiganten som lanserar digital butikshjälp. Alltså hjälp med att handla genom att man har ett videosamtal med en butiksanställd. Tjänsten kallas för Live Video Shopping.
Från hemsidan väljer man en tid som passar och vad man vill ha hjälp med. När bokningen är gjord får man ett mail som bekräftar tiden. Man får dessutom en påminnelse 20 minuter innan mötet. Själva shoppinghjälpen görs via Microsoft Team-appen i mobilen eller direkt i webbläsaren på datorn. Videosamtalet kan vara max 20 minuter långt.
Digital shoppinghjälp = framtiden?
Att Elgiganten lanserar digital shoppinghjälp är en naturlig konsekvens av att människor handlar online snarare än att besöka butikerna.
Men det är inte bara i dagsläget, när det finns en rädsla för att bli smittad av coronaviruset, som sådana tjänster är praktiska. Folk vill kunna köpa saker på ett effektivare och smidigare sätt, utan att behöva köra långt eller stå i kö. Och det kan inte minst vara bra för miljön att undvika att åka fram och tillbaka till butikerna.
Det skulle därför förvåna oss mycket om alla dessa tjänster tas bort när Covid-19-pandemin avtar. Att allt fler butiker är kontantfria och tar emot Swish är en trend vi redan har sett länge och det är garanterat här för att stanna.
Att få personlig hjälp via video när vi gör digitala shoppingrundor kan också vara något som får ett starkt fotfäste. Något som snabbt kan bli en del av vår nya vardag.
I dessa tider tvingas tillverkare och butiker tänka i nya banor, och resultatet kan bli riktigt spännande. Trots allt.