Gå tillbaka till jobbet, Musk!

Elon Musk leker på Twitter, när han istället borde fixa min Tesla.

Elon Musk scaled 1 1536x864 1

Billionaire entrepreneur and founder of SpaceX Elon Musk speaks at the 68th International Astronautical Congress 2017 in Adelaide on September 29, 2017. Musk said his company SpaceX has begun serious work on the BFR Rocket as he plans an Interplanetary Transport System. / AFP PHOTO / PETER PARKS (Photo credit should read PETER PARKS/AFP/Getty Images)

Valet att köpa en Tesla Model Y som familjebil gjorde vi i somras. Anledningarna är flera, men bagageutrymme och laddningsnätverk vägde tungt.

Så sent som lördagen 17 december kunder jag och min familj glada och nöjda hämta vår helt nya Tesla Model Y Performance från deras filial i Drammen. Men redan när vi körde ut från parkeringen var det något fel.

Tesla Model Y Performance, som vi älskade i somras. Foto: Geir Gråbein Nordby

Att det inte gick att aktivera farthållaren kunde vi stå ut med, bilen behövde några mils inkörning innan Autopilot-kamerorna kalibrerats.

Värre var det med följande felmeddelande: ”Nödsamtalssystemet är tillfälligt otillgängligt”. Och en uppmaning att kontrollera internetanslutningen om problemet kvarstår. Alltså, eftersom bilen faktiskt lyckas ta in både Tidal och internetradio är det inga problem med just det.

Läs också Därför köpte jag en Tesla Inte nödvändigtvis den bästa bilen. Men det är den jag behöver.

Tyvärr stannar det inte där. Ljudanläggningen, som vi tidigare har skrutit så ohämmat om, lät som en reseradio. Anledningen: inget ljud i subwoofern. Efter en dag kom plötsligt basen – och jag fick nästan en chock när jag satt bakom ratten. Plötsligt var allt bara fint. Det vill säga tills jag parkerade bilen och startade igen, då subwoofern återigen hade gjort som SAS-piloterna och gått ut i strejk.

Tyvärr stannar det inte där. När jag testade Performance-utgåvan tidigare i somras föll jag pladask. Så förälskad blev jag att jag kunde övertyga hela redaktionen att ge den utmärkelsen Årets bästa bil i Premium-klassen. Välförtjänt, baserat på min vecka med odjuret. Den hade allt man kunde förvänta sig, plus det lilla extra som hör till en Tesla Performance-bil.

Inte ett felmeddelande du vill se när du kör ut från bilhandlaren. Foto: Sylvia Nordby

Tyvärr är bilen jag har fått inte riktigt sådan. Det vill säga, det har absolut Performance-delen. Vad den saknar är ”allt man kan förvänta sig”. Åtminstone en del av det. Specifikt parkeringssensorer.

Tesla beslutade sig nämligen tidigare i år för att ta bort radarn från Autopilot-systemet i sina bilar, till förmån för en helt kamerabaserad lösning. En som de kallar Tesla Vision. Det skulle tydligen ge bättre autonoma egenskaper. Och det är möjligt. Men jag hade inte insett att det också innebar att parkeringssensorerna försvann.

På 2023-modellerna finns det visserligen bak- och sidokameror, men ingen främre kamera för parkering. Och utan ultraljudssensorer som piper för att varna för föremål i vägen blir parkering svårare – särskilt när du är nära hinder framför bilen. Och oavsett hur mycket man kan mena att en skicklig förare ska klara sig utan, verkar det konstigt att det inte finns ett 360-parkeringssystem i en 2023-modell. Detta finns i nästan alla nya bilar utom – tydligen – Tesla. En detalj som bara den gör det svårt för mig att övertyga damen i huset om att det här är en bil vi ska behålla.

Musk är upptagen med Twitter

Vi har alla märkt att Elon Musk nyligen har haft händerna fulla med Twitter. Samtidigt har Tesla-aktien rasat till en nivå som inte setts sedan november 2020. Musk har gått från att rädda Tesla från konkurs 2018 genom att praktiskt taget bosätta sig i fabriken för att lösa massproduktionshärvan kring Model 3, till att nu försöka göra detsamma på Twitters huvudkontor.

Skillnaden mellan Twitter och Tesla? Medan Tesla-investerare älskar Musk (så länge han inte tappar fokus), vill Twitter-användare inte ha honom där.

Detta fick Musk reda på en gång för alla när han frågade Twitter för några dagar sedan om han borde avgå som chef. 57,5 procent tyckte att han borde det.

I enlighet med sitt löfte att lyda majoriteten meddelade han sin avgång.

Det vill säga, det hela är ganska kryptiskt och kan tolkas som att det är lite oklart.

För efter att först ha sagt att han kommer att avgå, har han uttryckt att han är enig med vissa konspirationsteoretiker. Som när Kim Dotcom hävdar att botar har påverkat undersökningen. Botar som förstås var otänkbara när Musk gjorde samma typ av research om Donald Trump borde få tillbaka sitt konto. ”Folket har talat” lät det på den tiden.

När en annan användare tyckte att endast verifierade konton – så kallade Twitter Blue-abonnenter – borde få delta i undersökningar som rör företagspolicy, hoppade Musk på tåget och kommenterade: ”Bra poäng. Twitter kommer att göra den förändringen.”

Finns det någon slutsats att dra här?

Vad detta innebär i praktiken är naturligtvis omöjligt att veta. Som det mesta som händer på Twitter nu för tiden. Under Musk har det hela blivit en enda soppa.

Bottom line är att Tesla lider utan Musks ledarskap, medan Twitter hade det bättre utan honom. Så varför kan han inte bara komma tillbaka till Tesla? Han kan börja med att fixa min bil.

Läs vidare
Exit mobile version