På CES-mässan i Las Vegas handlade Sonys öppningsanförande om hur företaget är ett kreativt företag för underhållning. Därmed skapar man produkter för kreatörer inom musik, film och tv-produktion, visuell produktion och rumsligt innehållsskapande. Det senare syftar helt enkelt på att skapa 3D-objekt och att jobba i en 3D-rymd.
Knappt har Apple tillkännagett säljstarten för sitt ”mixed reality-headset” Vision Pro förrän Sony nu presenterar sin ”huvudburna XR-skärm”. Med sina mikroskärmar i 4K OLED, möjlighet till transparent video och kontroller för att interagera med det man ser på skärmen låter det onekligen som en liknande teknik. Skillnaden är att Sony i första hand vänder sig till kreatörer snarare än konsumenter.
På insidan sitter en Snapdragon XR2+ Gen 2 systemkrets och den senaste XR-processorn från Qualcomm. Förutom att driva skärmarna ger kretsen användar- och rumsspårning. För rumslig igenkänning används 6 kameror och sensorer, och det styrs med en ringkontroll som låter användaren manipulera objekt i den virtuella världen. Det finns även en pekkontroll för precist pekande.
Sony ska samarbeta med olika utvecklare av programvara för 3D-produktion, både inom underhållning och industriell design. Vid lanseringen samarbetar de med Siemens och deras NX Immersive Designer, en produktteknisk lösning från Siemens Xcelerator-portfölj. Tanken är att tillhandahålla uppslukande verktyg för design, granskning och samarbete inom industriell design.
Systemet kommer lanseras senare under 2024 och Sony kommer att återkomma med detaljer, specifikationer, lanseringdatum och kompatibilitet när det börjar dra ihop sig.
https://www.youtube.com/watch?v=jiikr42fQUE