Dagarna när man satt med sajter som hotels.com och booking.com för att hitta hotell, och sedan Momondo eller Google Flyg för att lista ut hur man ska ta sig dit kanske är förbi. Allt fler svenskar använder chat-AI för att be om hjälp att planera semestern, men kanske främst för att be om tips på lämpliga resmål och roliga aktiviteter.
Enligt en undersökning från hotels.com är resor det område som flest svenskar anser att AI är användbart för. En femtedel (21%) har redan använt AI för reseplanering och nästan hälften (47%) är intresserade av att använda ChatGPT för att planera nästa resa. Här är områdena de vill ha hjälp med:
- Hjälpa mig att hitta ett boende som passar mina behov (37%)
- Hjälpa mig att spara tid (37%)
- Hjälpa mig att jämföra flygalternativ (34%)
- Hjälpa mig att hitta aktiviteter och saker att göra (34%)
- Hjälpa mig att inspirera mig vart jag ska åka (34%)
- Hjälpa mig att boka min resa (23%)
- Hjälpa mig att kontakta kundtjänst (16%)
- Hjälpa mig att ändra eller avboka min bokning (14%)
Om man nu är så modern att man använder AI för planeringen så vill man säkert bo på ett high-tech hotell också. Här är några som de tipsar om:
Hotel Puerta América i Madrid är en hyllning till futurism med superdesignade rum som ser ut att komma från en scifi-film.
CityHub Amsterdam är ett podd-hotell där ett elektroniskt armband används som nyckel och för att beställa drinkar.
YOTEL New York Times Square har automatiserad incheckning och en robot som sköter bagageförvaringen.
Eccleston Square Hotel i London har surfplattor på rummet, en skärm inbyggd i badrumsspegeln och automatiska gardiner.
Henn na Hotel Kyoto Hachijoguchi i Kyoto, Japan, har humanoida robotar i receptionen och smart hem-teknik i rummen.