AI-startup-företaget Altera försöker skapa digitala varelser som kan simulera hur grupper av människor skulle reagera på exempelvis nya ekonomiska lagar. För att göra det har de börjat skapa små grupper som försätts i en situation och sedan observeras gruppdynamiken. Än så länge håller de sig till spelvärldar.
I det aktuella fallet började de med att skapa 50 Minecraft-spelare som över ett par speldagar började uppvisa sociala beteenden. Vissa blev mer introverta, medan andra var extroverta och skapade många nya kontakter. Med hjälp av mätare för hur uppskattade de kände sig, uppvisade de olika beteende mot andra spelare.
I en värld med 40 spelare startade alla med samma personligthet och fick i uppdrag att skapa en effektiv by och skydda den mot angripare. Med tiden började de artificiella spelarna skaffa sig specifika roller som byggare, utforskare eller försvarare. Medan vakter byggde fler staket ägnade sig jordbrukarna åt att samla in frön.
I en massiv värld med 500 spelare blev det plötsligt väldigt intressant. De började sprida kulturella memes, som att busa med varandra eller intresse för eko-relaterade ämnen. Forskarna provade även att introducera religion. Ett antal missionärer planterades i samhället och mycket riktigt lyckades de konvertera andra AI-spelare som i sin tur spred den påhittade religionen i Minecraft-världen.
Systemet fungerar genom att företagets LLM (Large Language Model) lärt sig mänskliga beteenden och kan översätta dem till handlingar i spelet, som att använda ett verktyg eller interagera med en annan spelare. Alteras medgrundare Andrew Ahn menar att detta visar att deras AI har en tillräckligt sofistikerad modell av mänskligt beteende för att kunna efterlikna dem.
Källa: MIT Technical Review