Sonys proffsavdelning, Sony Professional, har länge sålt passiva 3D-skärmar till tillverkare och TV-bolag, medan konsumentavdelningen hittills valt att fokusera på den aktiva varianten med slutarglasögon.
Nu hakar även Sony Consumer på trenden med passiv teknik, och påstås redan ha börjat marknadsföra rimligt prissatta 3D-skärmar i Kina. I Europa kommer Sonys passiva Bravia-paneler troligtvis att lanseras i samband med IFA-mässan i Berlin i september.
Det är den japanska produktchefen för hemmaunderhållning Noriaki Negishi som tagit bladet från munnen och avslöjar några av Sonys TV-planer för det kommande året.
– Våra ingenjörer gillar egentligen inte passiv 3D eftersom tekniken bara har halva upplösningen jämfört med aktiva system – men konsumenterna tycker passivt är mer praktiskt, säger Negishi.
Därmed verkar det som om Sony precis som LG, Philips och nu senast Panasonic börjar stödja den passiva, polariserande tekniken, troligtvis i kombination med aktiva glasögon för de dyrare modellerna.
Utöver billiga 3D-LED-skärmar kommer vi troligen även också att få se ett flertal OLED-skärmar från Sony nästa år.
2013 blir året då vi verkligen kommer att göra comeback med nya tekniker, säger Negishi.
Källa: Reg Hardware