Xiaomi har tagit steget från små till stora vitvaror

Xiaomi fortsätter att utöka sin produktlinje för hushållsapparater i och med lanseringen av Mijia Italian Style 400L tredörrars kylfrys.

Xiaomi Mijia Italian Style 400L

Den kinesiska tillverkaren av konsumentelektronik och smarta hushållsapparater, Xiaomi, är nog mest känd för sina smartphones, men tillverkar allt från elektriska tandborstar och airfryers till TV-apparater och elscootrar.

Företaget har på senare tid även klivit in på marknaden för stora vitvaror. De har tidigare i år lanserat två kylskåp i Kina, och med nya Mijia Italian Style 400L tredörrars kylfrys breddar man sitt sortiment.

Xiaomi berättar att tack vare ”thin-walled foaming technology” har den nya kylfrysen en kompakt design samtidigt som den maximerar lagringskapaciteten. Trots relativt nätta mått på 600 x 635 x 1911 mm (BxDxH) har kylen en kapacitet på 252L och frysen 148L – alltså totalt 400 liter.

Läs också Samsung Family Hub med 32-tums display Samsung premiärvisade sin nya kylfrys Bespoke 4-Door Flex med Family Hub+ - med 32-tums display - på CES 2023 i januari, och nu går den att köpa i USA.

Produkten kan styras via pekpanelen på kylfrysen, med röstassistenten XiaoAI Assistant eller via en smartphone och företagets Mi Home-app.

Xiaomi Mijia Italian Style 400L rymmer, vilket namnet antyder, 400 liter – fördelat på 252 liter kyl och 148 liter frys. Foto: Xiaomi

Bortom Kina?

Lanseringen av Mijia Italian Style 400L följer efter Mijia Side by Side 610L och MIJIA 540L tidigare i år, men dessa produkter är bara tillgängliga i Kina. Även om företagets produkter redan finns i över 100 länder runt om i världen, har de ännu inte meddelat några planer för internationell distribution.

Läs också Kylfrys med franska dörrar och vinkyl Ifjol lanserade Siemens french door kyl och frys, och nu har de tagit ytterligare ett steg och lanserat en modell med inbyggd vinkyl.

Baserat på framgångarna som Xiaomi har med andra produktkategorier utanför sin hemmamarknad är det inte osannolikt att företaget kommer att försöka få ut också sina stora vitvaror på internationella marknader.

Xiaomi prioriterar ibland att lansera sina nya produkter på sin hemmamarknad före andra regioner. Detta gör att företaget kan generera initial feedback innan produkten lanseras globalt,” sade Ou Wen, Xiaomis General Manager för Västeuropa, i ett uttalande nyligen.

Enligt Canalys rankas Xiaomi bland de tre största företagen på den globala smartphonemarknaden, när det gäller antal sålda mobiler. Företagets AIoT (AI+IoT)-plattform har cirka 589 miljoner smarta enheter anslutna.

Läs vidare
Exit mobile version