AtEase är en del av Electrolux ambition att minska elektroniskt avfall och bidra till den cirkulära ekonomin, där konsumenter har möjlighet att prenumerera på en ny produkt, eller en renoverad.
AtEase är en all-inclusive-tjänst som täcker allt som behövs för att hålla apparaten igång, inklusive proaktivt underhåll, automatiska leveranser av tillbehör och support (apparaten byts ut inom tre dagar om ett fel uppstår under prenumerationen). Och varje produkt som returneras till Electrolux renoveras för återanvändning, eller ger liv åt nya apparater genom att donera sina delar.
– Om produkten är för skadad eller sliten för att renoveras kan vi återanvända delar som kretskort, gummistötfångare eller höljen för att förlänga livslängden på andra produkter. Faktum är att 75 procent av de delar vi använder vid renoveringen av en robotdammsugare har skördats från en uttjänt produkt, säger James Ostridge, Product as a Service Director, Electrolux.
Tjänsten idag och imorgon
Electrolux lanserade 2019 en pilottjänst som erbjöd svenska konsumenter att prenumerera på Pure i9, och sedan juli 2022 har Electrolux erbjudit hyresvärdar i Sverige ett liknande program av vitvaror-som-en-tjänst för installation, underhåll och reparation av vitvaror, förlängning av produktens livslängd och minskning av elektroniskt avfall.
Företaget har också lanserat en liknande prenumerationstjänst i Singapore, som erbjuder uthyrning, installation, reparation och återvinning av produkter.
Produkterna som för närvarande erbjuds genom AtEase inkluderar Pure i9 Robotic Dammsugare, Well A7 Air Purifier och Pure A9 Air Purifier. Ytterligare golv- och luftvårdsprodukter kommer att introduceras senare i år, och fler produkter, inklusive köks- och plaggvård, kommer att läggas till tjänsten med tiden.
Tjänsten AtEase kommer att introduceras på marknader utanför Sverige inom kort.