I ett blogginlägg berättar Sony Interactive Entertainment att PlayStation 5 kommer att ha en helt ny spelkontroll med haptisk återkoppling (haptic feedback). Det innebär att kontrollen vibrerar med olika frekvenser och styrkor för att simulera olika strukturer mot fingret. I teorin kan man ha en spelkontroll som helt saknar knappar men som genom vibrationer gör att det känns som om det finns förhöjda knappar.
Bättre realism med nya kontroller
När det gäller PS5 handlar det om mer realistiska spelupplevelser, eftersom känslan av att krascha sin racerbil mot en vägg skiljer sig mycket från en tackling på en fotbollsplan. Men också att man kan känna olika strukturer när man springer genom gräs eller genom lera.
En annan nyhet är så kallade adaptive triggers. Som finns i avtryckarknapparna L2 och R2. Det innebär att spelutvecklare kan programmera motståndet i knapparna så att känslan blir mer realistisk när man spänner en pilbåge eller trycker ner gaspedalen på en rallybil.
I kombination med haptiken blir spelupplevelsen ännu mer realistisk. Spelutvecklarna har redan fått en tidig version av spelkontrollen så de kan planera för den när de programmerar sina spel.
Tack vare en intervju som Wired gjort med Mark Cerny, chefskonstruktören av PlayStation 4 samt kommande PS5, vet vi lite mer om den nya konsolen.
SSD
För det första får den en blixtsnabb SSD-hårddisk, i stället för de gamla, långsamma optiska enheterna i tidigare konsoler. Detta är ingen överraskning, eftersom ingen använder snurrande diskar längre. När det gäller PS5 kan vi se fram emot att ett spel som tidigare tog 15 sekunder att ladda nu går igång på mindre än en sekund! En SSD-disk gör även själva spelupplevelsen mjukare och mer sömlös eftersom miljöerna ritas upp mycket snabbare och att spelkaraktärerna kan röra sig blixtsnabbt. Pausbilder och onödiga ”nav” i mitten av spel kan också tas bort.
Ray tracing
Den nya konsolen stöder så kallad ray tracing. Det är en teknik som målar upp bilden med bättre större realism. Tekniken har använts för att skapa digitala effekter i filmproduktioner, men datorspel har ännu inte använt den.
PS5 stöder också 3D-ljud, till exempel Dolby Atmos, som ger ett mer realistiskt ljud när man spelar.
8K-grafik?
När det gäller videospel befinner vi oss fortfarande mycket i 1080p HD-världen. Även om videoströmning har gått över till 4K så kräver en sådan upplösning så mycket av grafikkortet att många PC-skärmar fortfarande är kvar på 1080p-upplösning. Allt för att klara av en uppdateringsfrekvens på 144 Hz – alltså 144 bilder per sekund! Men eftersom PlayStation främst är en TV-spelkonsol är det 50 (Europa) eller 60 (USA, Japan) bilder per sekund som man måste förhålla sig till, vilket gör högre upplösning relevant.
Men PlayStation 5 kommer inte att nöja sig med 4K-upplösning. Om vi ska tro på Wired-intervjun med Mark kommer PS5 att stödja 8K-grafik! Det är fyra gånger så många pixlar som 4K. Och 16 gånger så många som i 1080p HD! Då snackar vi häftiga grafikkort. Det är fullt tillåtet att tvivla på om uttalandet verkligen stämmer. Bland dagens grafikkort som stöder 8K finns till exempel Nvidias Quatro-serie, som kostar mer än 20 000 kronor för Quadro RTX 5000 och man måste upp i svindlande 80 000 kronor för ett RTX 8000! Mycket kan hända på ett år, men ett grafikkort som hanterar 8K-spel blir under alla omständigheter inte billigt.
Om 8K-upplösningen verkligen stämmer så misstänker vi att det blir som med PS4 och 4K, att det går att visa video med den upplösningen men att man måste vänta på Pro-modellen för att kunna spela spel.
Inte ett ord om priset
Något pris har inte avslöjats, vi vet inte heller någonting om gränssnitt, strömningstjänster och annan multimedia. PS3 kostade ungefär 5 000 kronor när den lanserades, medan PS4 lanserades för 4 000 kronor. Med dagens valutakurs antar vi att 5 000–6 000 kronor är ett realistiskt startpris för PS5.