Det är redan känt sedan en tid att e-handelsjätten Amazon riktar in sig på Norden– och att man börjar satsningen i Sverige. Nu är lanseringen ett faktum: Webbutiken www.amazon.se har officiellt öppnat för beställningar till svenska kunder. Den rapporterar bland annat svenska Ehandel.
Amazon är en jätte inom onlineshopping, men den svenska versionen av webbutiken är uppenbarligen långt ifrån klar.
Tillgängliga produktkategorier inkluderar hemelektronik, sportutrustning, böcker, skönhet och hälsa samt köksredskap och leksaker. Sortimentet är brett, men vissa namn och produktbeskrivningar kännetecknas av maskinöversättning.
Tittar man exempelvis på tillgängliga TV-modeller så är det tydligt att modellsortimentet inte riktigt stämmer med det vi är vana att se i nordiska butiker. En del av produkterna på listan är äldre, avvecklade modeller. Kan vi till exempel fresta med en Karchers bildrörs-TV?
Om du vet vad du letar efter kan du dock hitta relevanta produkter till konkurrenskraftiga priser. Vissa produkter säljs direkt av Amazon, medan andra kommer från en tredje part.
Amazon erbjuder fri frakt om du handlar för minst 229 svenska kronor. Paketen hanteras av PostNord, och många produkter kan returneras utan kostnad inom 30 dagar.