YouTube utmanar Spotify

YouTube Music lanseras i Sverige. Och så kan man betala för att slippa reklamen när man tittar på YouTube-videor.

YoutubeMusic 1

(Foto: Tillverkare)

YouTube har en unik position när det gäller musik- och videoinnehåll. Till och med Spotify-användare väljer en YouTube-länk när de ska dela en låt i sociala medier eftersom de då är säkra på att alla kan se och höra innehållet.

Därför borde konkurrenterna bli nervösa när YouTube startar sin egen musiktjänst i Sverige: YouTube Music. Den har ungefär lika mycket musik som alla andra tjänster har. Musikvideor är däremot en mycket större del av tjänsten än andra strömningstjänster, och till skillnad från det fragmenterade utbudet hos alla andra har YouTube nästan alla musikvideor man kan tänka sig (och inte kan tänka sig). Om låten du lyssnar på har en musikvideo så kan du välja om du vill titta på den eller inte.

 

Algoritmer

Att YouTube Music kommer att hålla sina användare uppdaterade om vad som är den hetaste musiken för tillfället är en självklarhet och inte något som skiljer dem från konkurrenterna. Men eftersom YouTube ägs av Google sitter tjänsten på en mycket större mängd ”big data” om användarna. Det finns därför all anledning att misstänka att algoritmerna som används för att hitta musikinnehåll som användarna förmodas gilla är potentiellt mycket mer exakta än hos andra tjänster.

Det är också naturligt att fråga sig om skivbolag och artister i högre grad kan betala Google för att de ska nå sin publik med större träffsäkerhet. Det återstår att se.

Men det är inte svårt att föreställa sig att YouTube Music mycket snabbt kommer att stjäla marknadsandelar på en redan mättad strömningsmarknad.

 

YouTube och ljudkvalitet

YouTube Music utgår från uppladdade musikvideor men har också ren musik. Ljudkvaliteten är inte specificerad och man kan inte välja något i inställningarna. Enligt The Verge innebär detta att man är begränsad till 128 kbit/s AAC i mobilen med bra täckning och 64 kbit/s vid sämre förhållanden. YouTube hävdar dock att man längre fram kommer att kunna välja ljudkvalitet och snart få högre bithastighet, uppemot 256 kbit/s.

 

Pris

Man kan välja en reklambaserad version av YouTube Music eller prenumerera på Premium-versionen för 99 kronor i månaden.

Alla reklamtrötta videofans får dessutom sina önskningar uppfyllda med YouTube Premium, som förutom att inkludera YouTube Music även tar bort alla reklamfilmer från videoklippen. Det kostar 119 kronor per månad.

Abonnemang på båda tjänsterna kan skaffas här, de första tre månaderna är gratis (kostnaden dras automatiskt från och med den fjärde månaden).

Läs vidare
Exit mobile version