Konsertinspelning
Under High Hopes-turnén 2014 började Bruce Springsteen släppa samtliga av de amerikanska konserterna med toppljud strax efter konserten var över. Antingen som högupplöst streaming eller som CD. Strax därefter började Columbia gräva i hans omfattande live-arkiv och har sedan dess släppt godbitar från 1970-, 1980- och 2000-talet.
1 juni lanserades Columbia/nugs.net russinet i kakan: The Christic Shows från 16 och 17 november 1990. De två konserterna tillhör de bäst säljande bootleg-albumen och skiljer sig markant från konserterna som Springsteen hade spelat dittills i karriären.
Christic-showerna var Springsteens första framträdanden på två år. Han hade inte stått på scen sedan Amnesty-turnén 1988 och konserterna var också första gången han spelade live efter att ha avskedat E Street Band. Bara tre månader innan Christic-showerna hade han fått sitt första barn, vilket han också nämner på scen, och tillägnar också My Hometown till sin nyfödde son, Evan.
Terapi
Efter att ha gått från stor rockstjärna till världens största rockgud med Born in the USA och Tunnel of Love kände Springsteen att han behövde hoppa av cirkusen och drog sig därför tillbaka helt från rampljuset. Han fyllde 40, skilde sig, blev ihop med Patti Scalfa, flyttade till Los Angeles, avskedade E Street Band, lade musikkarriären på hyllan och började i terapi. Efter fler års terapi kände han sig äntligen redo att stå på scen igen och det är nästan en blyg och osäker The Boss som åter stiger in i rampljuset de här två kvällarna i Los Angeles.
Fredagen den 16 november 1990 går Bruce Springsteen upp på scen i The Shrine Auditorium i Los Angeles för att spela en tvådagars välgörenhetskonsert för The Christic Institute (en ideell juridisk organisation som arbetade för sociala reformer i USA). Sex helt nya låtar framfördes under de två kvällarna, varav fyra senare släpptes på Human Touch 1991. De sammanlagt 35 låtarna ger en unik inblick i Springsteen anno 1990, och samtidigt en föraning om vad framtiden skulle bära i sitt sköte.
Solo
1990 förkastade han i sista minuten ett nästan helt färdigt album och det tog honom närmare tre år att slutföra Human Touch (medan han skrev och spelade in Lucky Town på tre veckor) 1992. Bortsett från en enda spelning 1986 hade han aldrig uppträtt solo sedan han började sin skivkarriär, men de här två konserterna gav uppenbarligen mersmak för att arbeta på egen hand: 1995 kom Ghost of Tom Joad och Devils & Dust släpptes 2005.
Shut the fuck up!
The Ghost of Tom Joad Tour (1995-1997) kallas ofta för ”The Shut the Fuck Up Tour”, eftersom Springsteen började varje konsert med att be publiken att inte applåderar utan vara så tysta som möjligt. På exakt samma sätt inleder han de båda Christic-showerna. Det är en nästan osäker och smånervös The Boss som står på scen de här två kvällarna. Han är helt avskalad, allt är ett soloakustiskt uppträdande och han har bara gitarr, piano och munspel att luta sig mot.
Båda kvällarna är öppningslåten en nästan sakral version av den ömma kärlekssången Brilliant Disguise från Tunnel of Love (1987), helt avskalade och med en nästan vädjande röst sjunger han: ”Is that me baby or just a brilliant disguise?” Sedan kommer klassikerna Darkness on the Edge of Town (1978), Nebraska (1980) och Born to Run (1975). Allt kryddas med en del outgivna låtar, plus helt nya som framförs för första gången.
Det finns gott om höjdpunkter, men de som måste nämnas är vackra Real World (som två år senare släpptes i en fruktansvärd version på Human Touch), Tougher Than the Rest, Atlantic City, Mansion on the Hill och hans högst personliga hyllning till sin mor i The Wish.
Bortsett från de sista två låtarna varje kväll, som han spelar tillsammans med Bonnie Raitt och Jackson Browne, är han ensam på scen, ständigt med ett nedtonat arrangemang och låtar som ofta är påfallande omgjorda för att passa konsertens speciella stämning. Allt ackompanjeras av en ovanligt öppen Springsteen som pratar om sin uppväxt, hur det är att bli pappa och hur han mitt i natten, år efter år, har kört tillbaka för att titta på sitt barndomshem – och hur han konfronterades av psykiatern om detta. Ständigt med ett leende i mungipan och med småsarkastiska kommentarer bjuder han på sig själv och bakgrunden till hans högst personliga texter.
De två kvällarna representerar verkligen en av musikern Bruce Springsteens ytterligheter, han är dels en hårt arbetande rockare som spelar bombastisk heartland-musik med 18-mannaband i gigantiska arenakonserter som håller på i 3,5 timmar, och dels en akustisk solo-vissångare med gitarr och munspel – och ofta spelar han samma låtar!
https://www.youtube.com/watch?v=DcNWLOdDXtc
Musikhistoria
Ljudet kommer direkt från DAT-banden i mixerbordet, den enda efterbehandlingen som gjorts är att oväsen och bakgrundsljud från publiken har redigerats bort. Ljudspåret klär stämningen och låtvalet på ett utmärkt sätt, och återskapar dessa två viktiga kvällar i musikhistorien.
Releasen är en ofattbar musikskatt och ett album vi skulle vilka karaktärisera som Springsteen absolut bästa (bland både live- och studioinspelningar). Spring till datorn och ladda ner i FLAC-kvalitet, det här är musik som attraherar många fler än den allra innersta kärnan av Springsteen-fans. 6 solklara stjärnor till detta okända mästerverk!
Det nya albumet kan köpas/laddas ner här!
Låtlista
16 november
- Brilliant Disguise
- Darkness On The Edge Of Town
- Mansion on the Hill
- Reason To Believe
- Red Headed Woman
- 57 Channels (And Nothin’ On)
- My Father’s House
- Tenth Avenue Freeze-Out
- Atlantic City
- Wild Billy’s Circus Story
- Nebraska
- When The Lights Go Out
- Thunder Road
- My Hometown
- Real World
- Highway 61 Revisited
- Across The Borderline
17 november
- Brilliant Disguise
- Darkness On The Edge Of Town
- Mansion on the Hill
- Reason To Believe
- Red Headed Woman
- 57 Channels (And Nothin’ On)
- The Wish
- Tougher Than The Rest
- Tenth Avenue Freeze-Out
- Soul Driver
- State Trooper
- Nebraska
- When The Lights Go Out
- Thunder Road
- My Hometown
- Real World
- Highway 61 Revisited
- Across The Borderline
- Release: 1 juni 2016
- Med: Bruce Springsteen
- Genre: Rock
- Land: USA
- År: 1990
- Längd: 2:58
Foto: Danny Clinch/brucespringsteen.net