Med showen Springsteen on Broadway ska Bruce Springsteen (68) spela på en av de minsta scenerna han har uppträtt på under de senaste 40 åren. Megarockstjärnan som är mest känd för sina legendariska långa maratonkonserter, med allt mellan 30 000 och 80 000 i publiken, har den här gången valt att göra tvärtom. The Walter Kerr Theatre har bara 960 sittplatser och Bossen ska göra hela 79 shower mellan 3 oktober och 3 januari.
Intima konserter
Klockan 2:00 i natt gick Springsteen upp på scen för första gången. Fem kvällar i veckan (mellan 20:00 och 22:00) sätter han sig framför ett ensamt piano, med sitt munspel och massor av gitarrer, och spelar akustiska versioner från sin låtskatt. Mellan låtarna berättar han anekdoter ur sitt händelserika liv, som han också beskrev i sin självbiografi Born to Run som publicerades förra året. Eller som han själv säger i pressmeddelandet:
”In fact, with one or two exceptions, the 960 seats of the Walter Kerr Theatre is probably the smallest venue I’ve played in the last 40 years. My show is just me, the guitar, the piano and the words and music. Some of the show is spoken, some of it is sung. It loosely follows the arc of my life and my work. All of it together is in pursuit of my constant goal to provide an entertaining evening and to communicate something of value.”
Idén slår rot
Inspirationen till de unika showerna kom efter en privat avskedskonsert för Barack Obama och Vita husets personal 12 januari i år. Om konserten i Vita huset är en indikation på vad Broadway-publiken kan förvänta sig så spelade Springsteen det här för USA:s 44:e president:
Working on the Highway
Growin’ Up
My Hometown
My Father’s House
The Wish
Thunder Road
The Promised Land
Born in the U.S.A.
Devils & Dust
Tougher Than the Rest
If I Should Fall Behind
The Ghost of Tom Joad
Long Walk Home
Dancing in the Dark
Land of Hope and Dreams
Varför Broadway (bortsett från den uppenbara fördelen att det ligger i närheten av hans bostad)? I pressmeddelandet säger Springsteen så här om valet av plats och lokal:
”I wanted to do some shows that were as personal and as intimate as possible. I chose Broadway for this project because it has the beautiful old theaters which seemed like the right setting for what I have in mind.”
De intima konserterna på Broadway blir en stark kontrast till Springsteens sedvanliga konserter med E Street Band, komplett med full blåsorkester och stor kör. Inte bara för att publiken är mindre utan också för att låtarna framförs soloakustiskt (vilket vi tidigare bara har sett på The Ghost of Tom Joad- och Devils & Dust-turnéerna). Men den största skillnaden kan också vara att showen ska vara ungefär likadan kväll efter kväll.
För en artist som i vanliga fall möblerar om och förnyar närmare en tredjedel av låtlistan på varje konsert blir det här något helt annorlunda. Allt sker under enkla former och Springsteen har vare sig regissör eller manusförfattare – det är en ”one-man show” i ordets rätta bemärkelse. Eller som han beskrev det för New York Times:
”That’s me! I’m going to direct myself onstage and I wrote up the script on my own. It’s a pretty basic show. It’s going to feel like a garage workshop basically, and I’m going to play my songs and tell my stories. So it wasn’t something that called for a whole lot more than that.”
Kamp om biljetterna
De 39 första föreställningarna utökades snabbt med ytterligare 40 – utan att det mättade den enorma efterfrågan. Tänk på att Springsteen sålde otroliga 305 000 biljetter bara till konserterna i New York/New Jersey (Continental Airlines Arena) i juli och augusti 1999.
I en stad med fler än 20 miljoner invånare, mitt i Springsteens kärnområde, och bara 75 000 biljetter till salu, blev det naturligtvis ofattbart svårt att få tag i biljetter. Det sägs att nästan en halv miljon personer anmälde sitt intresse via Ticketmaster Verified Fan innan biljetterna lades ut till försäljning.
Ticketmasters nya lösning innebar att man var tvingen att förhandsregistrera sig, bli ”godkänd” som fan och sedan hoppas på att man skulle ha turen att få en kod till ”The Holy Grail”. Tanken var att förhindra/begränsa tillgången för robotar och svartabörshajar – vilket uppenbarligen har fungerat. Uppskattningsvis bara 3 % av biljetterna, mot normala 20 %, hamnade på svarta börsen. Priserna på andrahandsmarknaden blev därefter, på StubHub har biljetterna legat på allt från 20 000 till ofattbara 350 000 kronor.
I går morse kom det glädjande beskedet på Springsteens egen hemsida till att det till varje föreställning anordnas ett lotteri där 26 av de billigaste platserna kommer att säljas strax före showen. Du kan anmäla dig till lotteriet här.
Har du inte fått biljetter till den här unika konserterupplevelsen så är du definitivt inte ensam – trösten får vara att showen förmodligen filmas och ges ut på Blu-ray.
Läs vår recension av Springsteens konsert i Madison Square Garden, från ”The River Tour 2016”.
Europa nästa?
Är det troligt att Springsteen tar med sig showen till vår sida ”pölen” och besöker europeiska städer? Nej. Helt enkelt för att efterfrågan skulle vara oöverkomligt stor och att Springsteen inte är intresserad av att befinna sig i exempelvis Paris i två eller tre månader.
Från Broadway är det bara ungefär 50 minuter hem till ranchen i Colts Neck, New Jersey. Så det här är verkligen en ”once in a lifetime experience”.
Nytt album
Den mest intressanta frågan är dock om Chefen kommer att släppa något nytt material under Broadway-showerna. Enligt honom själv har han haft ett helt färdigt soloalbum liggande i ett drygt år.
3–11 oktober är generalrepetitionerna för showen, den officiella premiären äger rum 12 oktober.
Läs mer om Broadway-showerna här.
Uppdatering 2017-10-04:
Första kvällen av Springsteen on Broadway spelade han följande låtar:
• Growin’ Up
• My Hometown
• My Father’s House
• The Wish
• Thunder Road
• The Promised Land
• Born in the U.S.A.
• Tenth Avenue Freeze-Out
• Tougher Than the Rest
• Brilliant Disguise
• The Ghost of Tom Joad
• Long Walk Home
• Dancing In The Dark
• Land of Hope and Dreams
• Born to Run