Efter att ha dalat i popularitet i slutet av 10-talet fick surfplattorna en plötslig uppgång under pandemin. Många satt hemma och det fanns behov av fler stora skärmar i familjen för att titta på video och spela. Men när restriktionerna släppte så gick försäljningen ner igen. Det blev åter viktigare att ha handhållna skärmar som i mobilen.
Men nu visar nya siffror från marknadsundersöknings-företaget International Data Corporation att det överraskande nog pekar uppåt igen. Och inte lite heller. De globala försäljningssiffrorna har ökat med 20,4 procent sedan samma kvartal förra året!
Man skulle kanske tro att det handlar om att jätten på marknaden, Apple, lyckats bra med de senaste iPad-modellerna. Men tvärtom menar IDC att företagets Pro-modeller är för högt prissatta för att lyckas på mindre penningstarka marknader. Deras ökning stannade på blygsamma 1,4 procent.
Det är i stället uppstickare som Huawei som det gått bra för. Företaget ökade sin försäljning med 44 procent! Men det är ingenting mot hur det gått för Amazon och deras Fire-surfplattor. Deras försäljning gick upp med otroliga 111,3 procent! IDC pekar på lyckade kampanjer som Prime Day som den främsta orsaken.
Det har även gått bra för den näst största tillverkaren, Samsung. De har ökat med 18,3 procent och det tillskriver IDC en mycket stark försäljning för budgetmodellen Galaxy Tab A9.
Källa: IDC