Flera asiatiska flygbolag skärper reglerna för hur passagerare får bära med sig och använda powerbanks på flygplan.
Detta efter en allvarlig brand på en Air Busan-flygning i januari, där ett sydkoreanskt flygplan förstördes på landningsbanan. Även om det ännu inte har bevisats att en powerbank var orsaken till branden, har flera länder infört strängare säkerhetsåtgärder.
I Sydkorea måste passagerarna nu hålla sina powerbanks inom räckhåll och får inte längre gömma dem i bagageutrymmet. Taiwan har gått ett steg längre och både China Airlines och EVA Air har helt förbjudit användning och laddning av powerbanks ombord. Thai Airways och Singapore Airlines och deras lågprisdotterbolag Scoot har följt efter med liknande förbud.
International Civil Aviation Organisation (ICAO) förbjöd redan 2016 litiumjonbatterier i incheckat bagage för att undvika dolda bränder i lastutrymmen. Det finns dock fortfarande inga enhetliga regler för hur flygbolagen ska hantera powerbanks i allmänhet.
Problemet är ökande. USA:s Federal Aviation Administration (FAA) registrerade 84 incidenter med litiumbatterier i flygplan under 2023 – mer än dubbelt så många som under 2016. Powerbanks toppar listan över de skyldiga, tätt följt av e-cigaretter.
Lyckligtvis är flygvärdinnorna nu utbildade för att hantera batteriproblem och har särskilda brandsäkra påsar för defekta batterier. I de allra flesta fall kan flygningen fortsätta som planerat, så det finns ingen anledning till panik – kontakta bara kabinpersonalen om din elektronik börjar bete sig misstänkt.