Redan på Oneplus-tiden hade Carl Pei idén om att bygga en stark community runt märket. Genom att engagera kunderna och få dem att känna sig delaktiga bygger man en lojal kundkrets. Idén lever vidare i hans nya märke Nothing. Där anordnade man i våras en tävling där man fick designa en specialmodell av Phone 2(a) Plus. Nu är den klar och börjar snart säljas i mycket begränsad upplaga.
Det första steget gällde design av hårdvaran och vanns av Astrid Vanhuyse och Kenta Akasaki som hade en idé om en självlysande design inspirerad av eldflugor. Det är helt enkelt självlysande färg som laddas av solljus och inget som drar batteri.
Steg 2 handlade om nya bakgrundsbilder som matchar designen och det vanns av Andrés Mateos. I det tredje steget skulle man formge förpackningen och där lyckades Ian Henry Simmonds bäst. I det sista steget skulle man komma på en marknadsföringskampanj. Där vann Sonya Palma med sin slogan ”Find your light. Capture your light.”
De goda nyheterna är att modellen kommer säljas globalt och kostar 449 euro. De dåliga nyheterna är att det bara finns 1000 exemplar och många reserveras för de tävlande i kampanjen. De återstående får vi slåss om genom att skicka in en intresseanmälan hos Nothing.