Mobilköpare är långt ifrån lojala på det hela taget, men köpare av Googles Pixel-telefoner är ännu mer benägna att byta varumärke än kunder hos Apple och Samsung.
En rapport från analysföretaget Stocklytics visar att så många som 57 procent av Google Pixel-ägarna planerar att byta till ett annat märke nästa gång de behöver en ny mobiltelefon. Och bara 25 procent ser sig själva som direkt Google-lojala. Undersökningen genomfördes bland 10 000 amerikanska mobilanvändare.
Pixel-telefonerna togs emot med stående ovationer av fackpressen när de lanserades på den skandinaviska marknaden 2022, och en utmärkt kamerasektion tillsammans med riktigt smart användning av artificiell intelligens (AI) har lett till många utmärkelser, inklusive Årets Bästa High End mobiltelefon.
Men mobilkunderna är alltså inte fullt så entusiastiska. Även om Googles ekonomiska resurser är större än nästan alla andras har man bara lyckats nå en global marknadsandel på drygt fem procent. Och den kan mycket lätt krympa i framtiden, om Google inte antingen övertygar tvivlarna att stanna eller lyckas locka in nya kunder i butiken.
Samsungs och Apples kunder är å andra sidan mer trogna sina val. Här kommer ”bara” 34 procent att byta varumärke när deras nuvarande mobil behöver bytas ut. Så mycket som 50 procent av Apples kunder är direkt lojala mot sitt varumärke, medan 44 procent av Samsungs ägare är varumärkeslojala.