Den 10 juli antog EU:s råd en ny förordning, även kallad EU:s nya batteridirektiv, som stärker hållbarhetsreglerna för batterier och förbrukade batterier. Förordningen reglerar batteriets hela livscykel – från produktion till återanvändning och återvinning – och säkerställer att batterierna är säkra, hållbara och konkurrenskraftiga.
Batterier är centrala för arbetet med att fasa ut fossila bränslen och för EU:s övergång till utsläppsfria transportsätt. Samtidigt innehåller förbrukade batterier många värdefulla resurser och vi måste kunna återanvända dessa kritiska råvaror i stället för att förlita oss på länder utanför EU för vår efterfrågan. De nya reglerna kommer att främja den europeiska industrins konkurrenskraft och säkerställa att nya batterier är hållbara och bidrar till den gröna omställningen,” säger Teresa Ribera, Spaniens minister för ekologisk omställning.
Europaparlamentets och rådets förordning gäller alla batterier, inklusive alla förbrukade bärbara batterier, fordonsbatterier, industribatterier, startbatterier (främst i fordon och maskiner) och batterier för lätta transportmedel (till exempel elcyklar, elmopeder och elsparkcyklar).
En cirkulär ekonomi
De nya reglerna syftar till att främja en cirkulär ekonomi genom att reglera batterier under hela deras livscykel. Enligt förordningen ”ska senast 2027 bärbara batterier som ingår i apparater kunna avlägsnas och bytas ut av slutanvändaren, vilket ger aktörerna tillräckligt med tid för att anpassa utformningen av produkterna till detta krav. Detta är en viktig bestämmelse för konsumenterna.”
Rådets omröstning 10 juli avslutade antagningsförfarandet. Förordningen kommer nu att undertecknas av rådet och Europaparlamentet. Därefter offentliggörs den i EU:s officiella tidning och 20 dagar senare träder förordningen i kraft.