HTC tar steget ut i den virtuella verkligheten

Om bara ett par månader kommer HTC:s virtual reality-system ut till kunderna.

CV1 HMD FamilyII16Feb19

(Foto: Tillverkare)

VR-glasögonen Vive, utvecklade av mobiltillverkaren HTC och spelföretaget Valve, är på väg ut på marknaden. I ett pressmeddelande berättar HTC att Vive Consumer Edition kommer att kunna förbeställas för 799 dollar från och med måndagen den 29:e februari. Med i paketet får man två VR-spel: Fantastic Contraption och Job Simulator: The 2005 Archives.

Enligt pressmeddelandet ska Vive levereras till kunderna och butikerna i början av april.

Det ingår två trådlösa VR-kontroller till Vive. Foto: HTC

Det kompletta virtual reality-systemet består av ett headset, två trådlösa VR-kontroller som man ska ha i händerna samt två rörelsesensorer som ska placeras i rummet där virtual reality-upplevelserna ska äga rum. Man ska rensa undan ungefär 3 x 3 meters yta i rummet och sensorerna, som monteras ovanför huvudhöjd på väggarna eller i taket, överför så att säga rörelseområdet till den virtuella världen och skapar där gränser som motsvarar det avgränsade området i det verkliga rummet.

I VR-glasögonen finns både en kamera och en mobiltelefon, så att man kan ”återvända till den verkliga världen” och bland annat se sin omgivning som ett slags AR (augmented reality) om man behöver förflytta sig i det fysiska rummet man befinner sig, eller ta emot samtal på mobilen.

Här är Vive-headsetet. Lägg märke till kameran som sitter längst ned i mitten. Foto: Peter Gotschalk

De två VR-kontrollerna är som sagt trådlösa, medan själva glasögonen kopplas med en kabel till en Windows-dator. Enligt HTC är både Mac-och Linux-versioner på gång, men i första vändan är det alltså bara PC-datorer med vissa specifikationer som orkar köra de stora virtual reality-programmen.

Foto: Peter Gotschalk

Det finns inga hörlurar inbyggda i HTC Vive, men det är ett medvetet beslut, berättade HTC när vi träffade dem på mässan i Barcelona för att prova den färdiga Vive-versionen. Många användare har berättat att de hellre vill använda sina egna hörlurar än få ljudet serverat av inbyggda lurar i glasögonen.

Det finns inga inbyggda hörlurar i Vive, man ska använda sina egna. Foto: Peter Gotschalk

Och prova HTC Vive fick vi sannerligen göra, och precis som förra gången – på IFA-mässan i Berlin, där vi provade en tidigare version – tar vi av oss hatten för en fantastisk upplevelse.

På IFA-mässan i fjol provade vi inte bara HTC Vive utan även andra VR-lösningar från Sony och Razer, och sedan dess har vi naturligtvis testat Samsung Gear VR, som är utvecklad i samarbete med Oculus. Men ingen av dem kommer i närheten av HTC Vive när det gäller känslan av att verkligen förflyttas till en annan värld. Och det beror på tre saker:

  1. Bildkvaliteten är bättre. Den virtuella bilden är skarp och man behöver inte anstränga ögonen mycket.
  1. Man rör på sig. Alla andra VR-produkter, inklusive Gear VR, utgår från att användaren sitter ner med glasögonen på sig och har en vanlig spelkontroll i händerna. Med HTC Vive rör man på sig i det virtuella rummet och använder båda händerna (med de två kontrollerna) för att interagera med omgivningen.
  1. Man mår inte illa! Eftersom det inte är någon fördröjning mellan när man tittar åt ett visst håll och när den virtuella världen reagerar – och eftersom det som synnerven registrerar och det som örats balanssinne registrerar (eftersom man faktiskt rör på sig i stället för att sitta still) stämmer överens så blir man inte åksjuk av HTC Vive. Inte alls. När vi testade Samsung Gear VR klarade vi knappt tio minuter innan vi var tvungna att famla efter spypåsen.

Under demonstrationen på MWC provade vi två spel: Job Simulator och Space Pirate Trainer.

Det förstnämnda ingår när man köper HTC Vive och är en arbetssimulator som utspelas år 2050 när robotar har tagit över allt riktigt arbete i världen. I simulatorn kan man öva på att äta donuts, dricka kaffe och spela Flappy Bird på sin arbetsdator.

En 2D-bild gör inte alls virtual reality-känslan någon rättvisa. Men så här ser alltså arbetsplatsen ut i VR-spelet Job Simulator, som ingår när man köper HTC Vive. Foto: HTC

Job Simulator blir snabbt lite halvtrist, men vi hade däremot inte det minsta tråkigt när vi testade Space Pirate Trainer, där man befinner sig på en plattform på en rymdstation och ska skjuta med laserpistol mot robotar som anfaller och till och med skjuter tillbaka så att man måste springa för livet.

Att spela Space Pirate Trainer var mycket roligare. Foto: HTC

Det är tänkt att lanseringen den 29:e februari ska vara global, men vi har inte lyckats få reda på något exakt svenskt pris.

Läs vidare
Exit mobile version