Nytt Netflix-gränssnitt på surfplattor (kanske)

Netflix testar ett helt nytt surfplattegränssnitt som ska göra någonting åt nuvarande 80-talsdesign.

För första gången var även Netflix på Mobile World Congress i Barcelona. Eller sättare sagt: Netflix var på plats i Barcelona, fast inte på själva mässan. I stället hade de hyrt en stor lägenhet i utkanten av staden där de visade flera Netflix-godbitar. Till exempel den egenproducerade serien Marco Polo i 4K-kvalitet.

Den mest intressanta nyheten gällde dock mobilfronten. Netflix representant berättade att de har ett testprogram där vanliga kunder får tillgång till nya funktioner och egenskaper i gränssnittet (utan att de vet om det, deras app eller gränssnitt ser bara lite annorlunda ut än andras) och sedan testar Netflix hur det påverkar tittandet jämfört med genomsnittet. Målet är naturligtvis alltid att få folk att titta på mer Netflix.


Nuvarande gränssnittet på surfplattor påminner mest om en videobutik på 80-talet – komplett med rad efter rad med videoomslag.

De senaste månaderna har Netflix – utan att berätta något om det – testat ett nytt gränssnitt i deras app till surfplattor. Ungefär 100 000 personer över hela världen har tillgång till den nya appen och om allt går som de hoppas på Netflix så rullas den uppdaterade versionen ut till samtliga iPad- och Android-användare någon gång i sommar.


Det nya gränssnittet, som just nu testat av 100 000 användare, har mer plats för varje film eller TV-serie.

Det nya? Jo, den nuvarande appen bygger på en design som ska likna en klassisk videobutik på 80-talet. Alla titlar visas sida vid sida och användaren ser bara titelns namn och ”kassettens” framsida.

Nya gränssnittet påminner om hur Netflix ser ut i smarta TV-apparater och spelkonsoler. Varje kategori får mycket mer plats och det är alltid en viss film eller serie som framhävs med stora bilder och mer information. Andra titlar ligger i en karusell under den markerade titeln.

Även när man klickar sig fram till en viss titel, som man kanske vill titta på, finns det fler bilder och mer information än tidigare.


Så här ser visningen av Breaking Bad ut i det gamla (till vänster) och det nya (till höger) gränssnittet som eventuellt rullas ut till alla Netflix-kunder redan i sommar.

Netflix räknar med att det nya gränssnittet är mer inbjudande och kommer att locka kunderna att ägna ännu fler timmar åt streaming än de gör i dag.

Vad tycker du? Använder du Netflix på din surfplatta och tycker du att det nya gränssnittet verkar mer lockande?

Läs vidare
Exit mobile version