”Kreativitet är en kraft som driver Sony framåt. När den kombineras med vår teknik är den ostoppbar.”
Med de orden öppnade Kenichiro Yoshida, VD och koncernchef för Sony Corporation, företagets presskonferens på CES-mässan i Las Vegas. Från scenen presenterade han de senaste lanseringarna och den senaste utvecklingen från Sonys elektronik- och underhållningsavdelningar.
PlayStation 5
Jim Ryan, VD och koncernchef för Sony Interactive Entertainment, berättade att fler än 106 miljoner PlayStation 4-konsoler har sålts hittills. Tyvärr hade han inte med sig någon PlayStation 5. Den kommer under 2020, som utlovat. Men inte förrän till jul! Jim Ryan nöjde sig med att presentera logotypen för den kommande konsolen.
Överraskning på fyra hjul
Vad vi däremot fick se – och som ingen hade räknat med – var en bil! Inte för att Sony är på väg att bli en biltillverkare, utan för att de ville demonstrera deras sensor- och underhållningsteknologi. Bilen har fått beteckningen VISION-S.
”Det är ingen underdrift att säga att mobilt har varit den största megatrenden det senaste decenniet – jag tror att nästa blir mobilitet.” Sedan avslöjade Kenichiro Yoshida ett prototyp-fordon som använder bild- och sensortekniker som bidrar till mer säker och pålitlig autonom körning, plus en rad tekniker som tillsammans ger en enastående underhållningsupplevelser i bilen.
Sammanlagt 33 sensorer, inklusive CMOS-bildsensorer och TOF-sensorer, är en del av fordonet och kan upptäcka och känna igen människor och föremål i och utanför fordonet, samt ge förbättrad förarstöd. Sonys 360 Reality Audio, som ger en bättre lyssningsupplevelse, sitter inbyggd i varje säte och omsluter passagerarna med ljud. Framsätena har en panoramaskärm där innehåll kan visas med ett intuitivt gränssnitt. Sony berättar att de kommer att fortsätta kombinera sin avancerade teknik för att leverera bättre säkerhet och tillförlitlighet samtidigt som man upplever nya känslor genom revolutionerande underhållning i bilen.
”Safety Cocoon” är ett koncept med en säkerhetszon där körsäkerheten bevaras i olika vardagliga körsituationer genom att fordonet håller koll 360 grader runt. CMOS-bildsensorer med hög känslighet och upplösning tar bort LED-flimrar för att ge exakt igenkänning av föremål. Och Solid State LiDAR använder exakt avståndsmätning för att skapa en exakt 3D-bild av omgivningen.
Time-of-Flight-sensorer, som idag ger oss bokeh-effekter i mobilkameror, används i kupén för att känna igen människor och föremål inuti bilen. Information används både för bilens infotainmentsystem och för att förbättra bilens säkerhet och komfort.