På fredag händer det. Black Friday. Men faktum är att den årliga festen för panikhandling redan pågår för fullt. Det som en gång i tiden började som ett amerikanskt fenomen, där detaljhandeln utnyttjade den lediga fredagen efter Thanksgiving för att sparka igång julförsäljningen, har nu blivit en global köpfest som pågår hela veckan fram till den så kallade svarta fredagen.
Här hemma började ”Black Week” faktiskt redan förra helgen, och vissa butiker tog chansen och påbörjade festligheterna redan under veckan före. Så det handlar alltså om en klipp-fredag som är på god väg att pågå i två hela veckor.
Men är det inte bara bra att vi kan köpa saker till fyndpris hela veckan?
Det skulle det kanske vara, om det bara vore sant. Men många erbjudanden är vare sig särskilt billiga, särskilt bra eller särskilt användbara. Därför stannar jag hemma på fredag.
Bra affär
Jag säger inte att någon försöker lura oss. Men detaljhandlarna är vanligtvis förnuftiga personer och uttrycket ”bra affär” brukar betyda att man säljer sina varor till ett pris som ger en bra vinst. Annars överlever ju inte butiken i längden.
Därför kan du lugnt räkna med att när en vara säljs på rea den här veckan så är priset antingen satt på en sådan nivå att butiken fortfarande tjänar bra på den (i synnerhet om det säljs många exemplar under den stora utförsäljningen). Eller så är det en vara som är omöjlig att sälja till fullpris.
”Nu förr 11 995 kr”
Den första fällan är varierande priser. Den fina TV:n är sänkt med 2 000 kronor och kostar nu bara 9 995. Men när kostade den verkligen de påstådda 11 995 kronorna? Vissa butiker har en ful vana att höja priserna under tiden fram till Black Friday så att de sedan kan sänka dem igen – och skryta med rabatten. Prisstatistiken på Prisjakt och Pricerunner är bra för att avslöja sådana bluffar.
10 procent rabatt är ingen rabatt
Inför Black Friday ser vi att vissa butiker lovar 10 procent rabatt på en del av lagret. Det är samma sak som ingen rabatt! När som helst på året kan du få säljaren att dra av en tiondel av priset på en vara som inte redan är nedsatt. Och skulle det inte gå så gör butiken bredvid det i stället.
I vissa fall (som i vitvarukedjorna) är det så ritualiserat att säljaren, så snart du närmar dig de utställda varorna, betonar att du naturligtvis inte ska betala det som står på skylten!
Okej, det här ÄR billigt – men varför?
En del produkter får du faktiskt en rejäl rabatt på om du köper. En rabatt som är så stor att den verkar äventyra butikens normala marginal på 30–50 procent. Detta kan det finnas flera orsaker till och du ska inte tro att det är något som butiken gör för att göra dig glad.
Hyllveteraner
Det troligaste skälet är att produkten inte skulle kunna säljas till tillverkarens ordinarie riktpris. Om det är en TV från förra året så gäller det för butiken att bara bli av med den så att det finns plats för de nya modellerna – med högre marginaler. Då är det inte ovanligt med rabatter på 30–50 procent. Och om du kan leva med att du inte får den senaste generationen bildprocessor och AI-styrd bakgrundsbelysning i 99 zoner kan det mycket väl vara ett utmärkt köp. Men tro inte att du har gjort ett unikt klipp. Sådana erbjudanden på utgående varor kan du hitta året runt. Utom månaden före Black Friday, förstås!
Datorer åldras snabbare än köttfärs
När det gäller datorer ska man hålla huvudet ännu kallare och titta extra noga på prisstatistiken. Datorer åldras lika fort som färskvaror, så en modell som släpptes i januari får under inga omständigheter kosta lika mycket i november. Framför allt inte eftersom både Intel, AMD och Nvidia hela hösten har presenterat nästa och mycket snabbare generationer av sina processorer. Så här är prisraset reellt – men inte på grund av Black Friday. Och du ska aldrig betala mer än halva priset för förra årets modeller!
Behov eller begär?
Sist men inte minst bör låta bli att ryckas med av köphetsen. Fråga dig snarare om du verkligen behöver en extra TV till friggeboden? Är det ett behov – eller har du bara stirrat dig blint på alla pengar du påstås spara?
Om ett par dagar är det Cyber Monday, där du återigen kommer att lockas med otroliga erbjudanden. Och de snälla butiksägarna gör det inte för din skull.
Black Friday är inte en skänk från ovan till kunderna – utan en fest för detaljhandeln, som kan rensa hyllorna från gamla varor och fylla kassan.”