Tre BeoPlay i minuten

De mobila och lite billigare produkterna i Play-serien gör nytta i B&O:s tomma kassakista.

BeoPlay H7 TOP

(Foto: Tillverkare)

Bang & Olufsen har inte haft mycket att glädja sig åt den senaste tiden. Men det har de nu. Lagom när julförsäljningen går in i den sista, panikartade fasen kan det danska företaget konstatera att oerhört många Play-produkter har passerat butiksdiskarna.

Julen har varit snäll mot B&O:s Play-avdelning, som har varit med om den bästa försäljningsframgången i företagets historia. Det är framför allt tyskar, britter och kineser som har fått julklappar med danska designprodukter.

Även om hela Bang & Olufsen har haft det svårt ekonomiskt är de lite coolare BeoPlay-modellerna de bäst säljande produkterna någonsin, mätt i antal enheter. Fram till jul har B&O Play-serien sålt i genomsnitt tre enheter i minuten. Och under november månad såldes lika många enheter som under hela kvartalet 2014.

Det är framför allt den bärbara högtalaren BeoPlay A2, som just passerat 200 000 tillverkade enheter, som har bidragit till den stora julförsäljningen. Och de trådlösa och brusreducerande hörlurarna BeoPlay H8 har sålt i 70 000 exemplar. Fler än 1,5 miljoner personer äger i dag ett par hörlurar eller en bärbar högtalare från B&O.

B&O Play-produkterna genererar faktiskt nästan lika stora intäkter som traditionella hifi- och TV-produkter. Och det syns i räkenskaperna. Under andra kvartalet såldes Play-produkter för 326 miljoner danska kronor medan siffran för kärnprodukterna var 403 miljoner.

Framgången är goda nyheter för det 90-åriga företaget, som för tillfället letar efter en köpare eller delägare. B&O var faktiskt bara 19 miljoner från att gå runt under andra kvartalet. Och det var innan den fina julförsäljningen.

Artikelfoto: B&O Play

Läs vidare
Exit mobile version