Hidizs är inte särskilt välkända här, men den kinesiska tillverkaren har funnits sedan 2009. Med musikspelare, öronproppar, portabla förstärkare och Bluetooth-mottagare på menyn kommer förmodligen FiiO vara deras största konkurrent.
MP145: Planar-öronproppar
Hidiz MP145 använder sig av något så speciellt som planmagnetiska (planar) element. Här svävar ett mycket tunt polymerskikt mellan två motstående magnetfält och vibrerar i takt med musiksignalen. Det är mycket snabbare än vanliga dynamiska drivelement, men eftersom det nästan inte finns någon slaglängd måste membranytan vara desto större.
I fallet med MP145, som för övrigt har utbytbara kablar, är membranet hela 14,5 millimeter brett, mer än dubbelt så brett som vad som är vanligt för dynamiska drivelement.
Hidizs utlovar ett brett dynamiskt omfång, en extremt jämn frekvensgång och dessutom lägre harmonisk förvrängning än med sina dynamiska motsvarigheter.
3 filter för ljudinställning
Hidizs har utrustat öronsnäckorna med tre olika akustiska filter som ger totalt nio olika ljudinställningar. Detta görs rent mekaniskt och man kan t.ex. välja mellan lägena Vocal, Balanced och Extra Bass. Så det ska vara möjligt att hitta en inställning som passar just din smak och musikstil.
”Bevara valarna”
Det speciella är att Hidizs har utvecklat öronsnäckorna i samarbete med WDC (Whale and Dolphin Conservation), en stiftelse som arbetar för att bevara val- och delfinpopulationer. Utseendet är inspirerat av detta, med detaljer som hämtar inspiration från fenvalens stjärtfena och ryggfåror.
Det hade vi aldrig kunnat gissa utan att läsa det, men utseendet är verkligen smakfullt och lockar oss att skaffa ett par för test.
Hidizs MP145: Pris och tillgänglighet
MP145 har ett butikspris på 149 amerikanska dollar. Vi förväntar oss ett pris på cirka 2 000 kronor när de så småningom kommer att finnas tillgängliga via amazon.se. Men innan dess kommer öronsnäckorna att finnas tillgängliga på Kickstarter, där du kan registrera ditt intresse för att få dem tidigt till ett specialpris.
Läs mer om kampanjen här.