De flesta hemelektronik-tillverkare har hoppat på tåget med strömmad musik i alla hemmets rum. Men tyska Raumfeld har ett bredare sortiment och en bakgrund i riktig hifi. Raumfeld startades 2008 med mjukvara från två entusiaster och hårdvaran från tyska Teufel. Nu kommer de till Norden.
Till skillnad från vanliga trådlösa Bluetooth-högtalare strömmas ljudet okomprimerat över Wifi. Och förutom tjänster som Spotify stöder mjukvaran även Wimps nya hifi-tjänst Tidal som strömmar musik i CD-kvalitet. Därför blir det också meningsfullt att bygga riktigt välljudande högtalare till systemet.
För att börja i den övre änden finns flaggskeppet Stereo L. Ett par golvhögtalare med inbyggd D/A omvandlare som klarar 24 bit/192 kHz och 400 watts förstärkare. Fiffigt nog kan man om man vill även koppla in en befintlig förstärkare vilket automatiskt gör dem till vanliga passiva högtalare. Kostar 15 000 kronor.
Går man ner ett steg hittar man stativhögtalarna Stereo M. Funkar även bra som högtalare till en TV tack vare RCA-ingångar. 320 watts förstärkare. Kostar 9 000 kronor.
Sen kommer vi ner till Stereo Cubes som är ett mellanting av hifi-högtalarna och mer traditionella nätverkshögtalare. De rekommenderas för stora rum och med sina 160 watts förstärkare ger de tillräckligt ljudtryck även för festen. Kostar 5 000 kronor.
Mellanstora One M är mer vad vi är vana vid från andra multiroom-tillverkare. Med 120 watts förstärkare är de lämpliga för normalstora rum. Snabbknappar spelar din favorit nätradio-stationer eller spellistor. Kostar 4 000 kronor.
Minstingen heter One S och har en tvåvägs 50 watt förstärkare och kan nog sägas vara motsvarigheten till en köksradio. Även den med snabbknappar och alla förväntade finesser. Kostar 2 500 kronor.
Har man redan en bra anläggning som man bara vill ha strömmande musik till köper man istället Connector. Den har samma D/A omvandlare som i de stora högtalarna och ansluts med optisk digitalutgång eller RCA. Kostar 2 000 kronor.
Vid demonstrationen fick vi också skymta kommande produkter som en subwoofer (syns på den nedre hyllan i huvudbilden) samt en soundbar, vilket antyder ambitioner om hemmabio-stöd. Men vi fick inte veta så mycket mer än att de kommer.
På det hela taget var vi nöjda med ljudet vid det begränsade demotillfället och ser fram emot att få testa dem på allvar.
Förutom butiken i centrala Berlin säljs högtalarna bara online. Om man tycker det känns lite osäkert så har man åtta veckor på sig att prova dem och kan inom den tiden returnera dem och få pengarna tillbaka.