Svenskt högtalarhantverk

XTZ är kända för att ge hög kvalitet till väldigt konkurrenskraftiga priser. Den uppfattningen stärktes ytterligare under vårt besök.

XTZ besok web

(Foto: Tillverkare)

När det gäller högtalare med mycket hög ljudkvalitet och en rimlig prislapp är det svårt att inte tänka på svenska XTZ. De bygger i Kina men utvecklar på XTZ:s huvudkontor i Torup i Halland.

– Vi vet hur man gör för att utveckla högtalare med mycket höga prestanda, och när vi sätter priserna tar vi inte våldsamt bra betalt, säger chefskonstruktör Olle Eliasson.

 

Beryllium

Men det snålas inte med komponentkvaliteten. Till exempel kan XTZ:s golvhögtalare 99.36 och stativmodellen 99.25 LCR uppgraderas med berylliumdiskant från SEAS och anpassat delningsfilter med Mundorf-komponenter. Beryllium är ett svindyrt material men eftertraktat för dess strålande egenskaper i diskantelement.

 

XTZ erbjuder uppgradering med berylliumdiskanter till högtalarna i 99-serien. För 4 500 kronor per högtalare får man en berylliumdiskant plus ett anpassat delningsfilter. Här är XTZ 99.25 LCR med berylliumdiskant, bredvid står golvmodellen 99.36 med den ursprungliga banddiskanten. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

– Vi har erbjudit den här uppgraderingen länge, kunden kan beställa ett par berylliumdiskanter och anpassade delningsfilter och göra bytet själv. Men nu erbjuder vi för första gången högtalarna med den här uppgraderingen installerad av oss i förväg.

Olle Eliasson är chefskonstruktör på XTZ. Foto: XTZ

 

Förhoppningen är att även personer som tycker det verkar nervöst att byta innehållet i sina högtalare ska kunna njuta av det förbättrade ljudet som beryllium ger. Uppgraderingen kostar ungefär 4 500 kronor per högtalare, vilket är reservdelspriset för en enda berylliumdiskant hos flera andra highend-märken.

Så här ser beryllium-kitet ut när man beställer det. Foto: XTZ

 

– Beryllium är väldigt dyrt, men själva uppgraderingen gör vi nästan till självkostnadspris, säger Olle.

Ett par golvstående 99.36 i standardversion med banddiskant kostar 16 000 kronor. Ett par med berylliumdiskanter kostar 25 000 kronor färdigmonterade. Spännande!

 

Divine Alpha

Men det var inte 99-serien som demonstrerades när vi kom på besök. Det överläts nämligen åt flaggskeppet Divine Alpha. Ett par monstruösa högtalare som övertar tronen efter briljanta Divine Alpha 100.49 och som strävar efter perfektion i varje liten detalj. Priset är 75 000 kronor, men nykomlingarna sägs kunna mäta sig med högtalare som kostar det dubbla.

 

XTZ Divine Alpha har nya högtalarterminaler med eleganta delningsfilteromkopplare som fintrimmar klangen – föregångaren hade ”jumpers”. Foto: Geir Gråbein Nordby

De två 10-tums baselementen från SEAS är gjorda av aluminium och konstruerade för att tåla höga ljudtryck med mycket låg förvrängning. Det är också de som kräver ett så här stort kabinett, som XTZ har utvecklat efter egna 3D-ritningar för att ge så låg förvrängning som möjligt, utan plana ytor på insidan för att förhindra stående ljudvågor inuti kabinettet.

Men det är i mellanregister och diskant som magin sitter, tack vare keramiska Accuton-element med minimal förvrängning och en egenresonans som ligger bortom delningsfrekvensen.

 

Mellanregistret och diskanten i XTZ Divine Alpha är keramiska och kommer från Accuton. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

– Föregångaren var väldigt bra, kanske den bäst i sin klass. Men vi har lärt oss sedan dess och en av egenskaperna är att basresponsen är mer anpassad efter ett normalt lyssningsrum. Föregångaren mätte nästan perfekt när vi inte tog med rummets inverkan i beräkningen, i den nya versionen har vi en bas-justering på delningsfiltret på baksidan. När justeringen är i nedre läget börjar högtalaren rulla av svagt lite längre upp i frekvens, men rummets inverkan förstärker området och får tillbaka sänkningen så att frekvensresponsen blir så jämn som möjligt i ett vanligt vardagsrum. Detta gör också högtalaren mer lättplacerad i förhållande till bakväggen. Divine Alpha behöver inte stå långt ut på golvet. Men när bas-justeringen är i övre läget passar den bättre i ett stort/ljudoptimerat rum och för den som vill ha lite mer djupbas, konstaterar Olle.

Stativhögtalaren Divine 100.33 har kommit i en uppdaterad version som matchar den golvstående Divine Alpha. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Ljuddemo

Olle Eliasson och teknik- och utvecklingschefen Hampus Morberg bjöd på en övertygande demonstration av högtalarna.

Klassisk musik återgavs med en stor ljudbild, där det nästan kändes som om väggarna i rummet revs ner. En mycket högupplöst och luftig ljudbild, med en transientrespons som man bara får från riktiga highend-högtalare. 75 000 kronor är visserligen mycket pengar, men det var ingenting med ljudet som kändes dyrt. Dvořáks 9:e symfoni är ett stenhårt stycke, inte minst den sista satsen, Allegro con fuoco, som jag fick demonstrerad. Och med Divine Alpha kröp musiken in helt under huden. Fantastiskt.

 

XTZ Divine Alpha är en enorm högtalare i highend-klassen. Här drivs de av en prototyp av en ICEpower-förstärkare från XTZ, med Arcam SR2 som förförstärkare. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Även rock levererade varorna, i form av Rammsteins Dalai Lama. Det lät inte bara tufft, med tunga rytmer och en kraftfull vägg av gitarrer, att höra sångaren Till Lindemann så detaljerat och tydligt var nästan ångestframkallande.

– Vilken förstärkare spelar ni på? frågade jag.

– Åh den. Det är faktiskt en prototyp av vår egen digitala effektförstärkare med ICEpower-innamäte.

– Pris?

– Strax under femtusen kronor …

– Jeeez!

 

Hemmabio

Men det blev mer än stereoupplevelser. I hemmabiorummet stod det nämligen ett system med högtalare ur XTZ Cinema-serien. M6 som front och center och flera i taket för Atmos-ljud, plus S5 som bakhögtalare. Subwoofrarna var två bjässar som heter 3 x 12, med tre kraftfulla 12-tummare. För att driva högtalarna var en surroundreceiver från Arcam inkopplad, med rumskorrektion från svenska Dirac.

 

Det blir hett om öronen när XTZ Cinema står för ljudet. Den väldiga subwoofern med tre 12-tummare fanns det för övrigt två av, en på varje sida. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Filmklippen som spelades gav en liten inblick i vad Cinema-serien klarar av. Jag hade aldrig sett Atmos-versionen av Gravity innan och måste konstatera att man helt klart sögs in i handlingen. I rymden finns det ingen känsla av upp-och-ned, och det betonade Atmos-ljudet som omringade oss helt och hållet: framifrån, bakifrån, från sidorna och uppifrån. Det enda som saknades var ljud från golvet!

Vi spelade också ett DTS:X-musikspår: Cymatics av Nigel Stanford. Det är elektronisk musik där man i videon spelar musik genom materia och ser hur allt beter sig. Väldigt coolt! Själva musiken är helt okej, men med DTS:X fick vi en extra känsla av den nya dimensionen. Och XTZ Cinema är ett kraftpaket som hade koll på dynamiken hela vägen.

 

Senaste tillskottet till Cinema-serien heter M8 och är en stor högtalare. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Stor modell

XTZ har för övrigt lanserat en större högtalarmodell i serien nyligen: M8. Den är enorm och finns som fronthögtalare (22 000 kronor för ett par) och som center (11 000 kr). Och till och med i golvstående version, M8 Tower, som kostar 28 000 kronor för ett par.

Atmos-modellen S2 Atmosphere kostar 3 800 kronor för ett par. Den kan man även använda som bakhögtalare i ett mindre rum.

 

Den lite snedställda S2 Atmosphere är idealisk som Atmos-högtalare. Den har ett koaxialelement där diskanten sitter i mitten av mellanregistret. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Efter en rundtur i lokalerna och efter att ha fått se och känna på de nya högtalarmodellerna är det ingen tvekan om att XTZ verkligen är att räkna med när det gäller förhållandet mellan ljudkvalitet och pris.

Vid ett senare tillfälle vill vi naturligtvis ta reda på exakt hur bra flaggskeppet Divine Alpha är.

 

xtz.se

 

Läs vidare
Exit mobile version