Formen är välbekant, Il Cremonese har samma form och tekniska lösningar som den stora Lilium-modellen – som vi naturligtvis har testat, läs vad vi tyckte här.
Men tillbaka till Il Cremonese. Den berömda fiolen som byggdes av Stradivarius fick sitt namn 1961 när den var den första som blev en permanent del av Museo del Violino-samlingen i Cremona.
Högtalaren med samma namn är den senaste i Sonus fabers Homage-serie, som alltid uppkallas efter berömda instrumentbyggare eller instrumenten de byggde i området kring Cremona i norra Italien.
Il Cremonese är lite mindre än Lilium och har sex högtalarelement i varje kabinett. Diskant- och mellanregisterelementen sitter i en egen kammare, avskärmade från vibrationer och resonanser, och har en egen baffel av aluminium.
De två 18 centimeter stora baselementen på fronten är aningen mindre påkostade varianter av dem som sitter i Lilium. Il Cremonese saknar dessutom de stora subwoofer-elementen i kabinettets botten och den passiva slavbasen på ovansidan.
I stället har den två 22-cm baselement på sidan av varje kabinett, som fungerar som en integrerad subwoofer. Högtalaren är uppbyggd med flera kammare, med olika akustiska egenskaper så att varje element arbetar i en miljö som är anpassad efter just dess specifika frekvensregister.
Sonus faber har dessutom försett Il Cremonese med kraftig stagning och topp- och bottenplatta av Avional fungerar som dämpare för energin på insidan av högtalaren.
När Il Cremonese släpps kan kunderna välja mellan utförande i röd lack och valnöt. Priset är inte satt ännu, men vi räknar med lite drygt hälften av vad Lilium kostar (600 000 kronor).