I början av maj skickade Sonos ut en uppdatering av sin app. Tanken var att den skulle vara modernare, lättare att anpassa och använda. Men det dröjde inte länge innan det började strömma in arga inlägga på ställen som Sonos-forumet på Reddit. Det visade sig att Sonos hade avlägsnat massor av funktioner, förutom den detaljen att appen för många helt inte fungerade.
Om Sonos snabbt hade bett om ursäkt och rullat tillbaka den föregående versionen så hade allting varit frid och fröjd. Men i stället försvarade de sig och sa att de ”var tvungna att ta ett djärvt steg” för att få en framtidssäker app. Sedan dess har det släppts små uppdateringar som rättat de mest katastrofala buggarna. Men användarna har fortsatt varit arga och många har sålt av sina system och bytt till andra märken.
We’ve heard your concerns about the app update launched on May 7 and appreciate your patience as we make improvements. Please read the letter from our CEO about our progress and commitment to delivering the Sonos experience you expect and deserve: https://t.co/7Y767JBEAc
— Sonos (@Sonos) July 25, 2024
Nu skickade till sist Sonos VD Patrick Spence ut ett mejl till registerade användare. Visserligen var de första mejlen tomma, vilket fick ironiska kommentarer om att ”Sonos inte ens kan skicka ett korrekt mejl”. Det har också publicerats ett öppet brev med titeln ”uppdatering om Sonos-appen”. I brevet ber VD:n för första gången på tre månader om ursäkt och erkänner att uppdateringen gick fel. Han redovisar Sonos plan för vilka uppdateringar som ska komma de kommande månaderna:
July and August:
- Improving the stability when adding new products
- Implementing Music Library configuration, browse, search, and play
August and September:
- Improving Volume responsiveness
- User interface improvements based on customer feedback
- Improving overall system stability and error handling
September:
- Improving Alarm consistency and reliability
September and October:
- Restoring edit mode for Playlists and the Queue
- Improving functionality in settings
Hela affären har genomsyrats av Sonos tondöva kommunikation och är en fullständig PR-katastrof. Vi får hoppas att de lärt sig av detta och vikten av att testa uppdateringar i små grupper innan de skickas ut offentligt.