Sonos är en populär leverantör av trådlösa multirum-högtalare för hemmabruk, men visste du att de också levererar produkter för professionellt bruk?
Sonos Pro är en ny prenumerationsbaserad molntjänst som ska göra det lättare för företag att använda Sonos-högtalare i kommersiella sammanhang.
“Vi har sett en otrolig organisk ökning för Sonos i kommersiella utrymmen i takt med att företag investerar i ljudlösningar för att engagera kunder, vilket är en stor möjlighet för oss”, säger Patrick Spence, VD för Sonos.
”Efter att ha testat olika lösningar hos hundratals företag och deras lokaler för att bättre förstå behovet för företag och komplexiteten i kommersiellt ljud, är vi stolta över att presentera en enkel lösning som utformades från grunden för att möta behovet hos den här publiken.”
Sonos Pro molntjänst
Den nya programvaran ger tillgång till en webbaserad instrumentpanel som kan användas för att fjärrstyra och kontrollera musikuppspelning över flera installationer. Sonos kallar det ”Remote Monitoring & Management (RMM)”, vilket gör det möjligt för en större aktör – till exempel en detaljhandelskedja – att styra musiken från huvudkontoret.
Prenumeranter kan få tillgång till en mängd olika streamingtjänster, inklusive Sonos Backgrounds, en kommersiellt licensierad musiktjänst med musik från oberoende artister.
“Sonos Pro designades för att underlätta för företag att möjliggöra sin vision och livsstil genom ljud, med verktyg för att sätta samman innehåll och skapa distinkta ljudupplevelser som resonerar med målgruppen” säger Audra Kinsley, president och general manager för Sonos Professional.
Sonos för både personligt och professionellt bruk
Flera Sonos-produkter är tillräckligt robusta för att vara lämpliga för professionell användning. Och med det menar vi inte öronbedövande konsert- eller bioljud – tänk snarare bakgrundsmusik för restauranger, butiker, gym och liknande.
Bland annat är toppmodellen Five en populär variant som kan levereras med praktiska monteringsfästen för tak- och väggmontering. Sonos levererar också högtalare för tak- och vägginstallationer samt för utomhusbruk. Och nu är det lättare att styra allt i större skala.
Först i USA – senare i Norden?
Tjänsten lanseras först i USA och kostar 35 dollar i månaden per lokal. Enligt Sonos kan det bli aktuellt att lansera det i Europa och Norden vid ett senare tillfälle.