Sonos-chefen är borta efter app-katastrof

Övergången till en ny app har frustrerat användarna i flera månader och kostat Sonos många kunder. Nu tar företaget äntligen konsekvenserna av detta.

Patrick Spence sonos berlin 2019

Patrick Spence, Sonos (Foto: Jonas Ekelund, L&B)

Det är faktiskt imponerande att det tog SÅ lång tid. Men nu har Sonos vidtagit åtgärder och avskedat företagets VD, Patrick Spence. Tom Conrad, som har ett förflutet på streamingtjänsten Pandora, har utsetts till tillförordnad vd tills en ny har hittats.

Efter mer än sex månader av en mardröm med en ny app som helt tog bort många viktiga och populära funktioner, och där många av de andra inte fungerade, inser Sonos att det kommer att krävas nya krafter för att återställa användarnas förtroende för Sonos.

Läs också Sonos ber om ursäkt för app-uppdatering Efter arga klagomål erkänner nu Sonos att det gick fel och berättar vad man ska göra åt det.

”Jag tror att vi alla kan vara överens om att vi har gjort alltför många människor besvikna i år när alarmet inte fungerar, barnen inte kan höra sin spellista under frukosten, surroundhögtalarna inte slås på eller de inte kan pausa musiken i tid för att hinna svara på dörrklockan som ringer”, säger Tom Conrad till tekniktidningen The Verge.

Sonos-appen är central för all användning av multirumssystemet, så det var inte bara obekvämt utan rent av katastrofalt när Sonos ”uppgraderade” alla användares appar i maj förra året – och i många fall slutade systemet att fungera. Högtalare kom och gick, spellistor och favoritstationer försvann och måste hittas om och om igen.

Den nya appen släpptes för att möjliggöra stöd för Sonos Ace-hörlurar. Appen var dock fundamentalt annorlunda än tidigare versioner och förlitade sig i hög grad på molnhantering snarare än lokal datorkraft i högtalaren.

Läs också ANC-hörlurar med ett extra trick Sonos efterlängtade hörlurar är inte som alla andra. Och det är faktiskt en bra idé.

Förändringen i hur systemet hanteras var enligt uppgift anledningen till att Sonos inte kunde rulla tillbaka uppdateringen.

Patrick Spence har tidigare bett om ursäkt för den katastrofala hanteringen av hela ärendet, och i juli förra året presenterade han en handlingsplan för hur funktionaliteten skulle åtgärdas under de följande sju månaderna. Men kunderna var inte nöjda med utsikten att behöva vänta ytterligare ett halvår för att få tillbaka de funktioner och den användarvänlighet som fick dem att välja Sonos från första början.

Sonos har förlorat 16 % av sina intäkter under det sista halvåret 2024 och 100 anställda har sagts upp för att få ekonomin att gå ihop.

Källor: TechCrunch, The Verge

Läs vidare
Exit mobile version