Först meddelade Sonos att några av företagets äldsta produkter inte längre skulle få programuppdateringar efter maj i år. Då utbröt en hätsk stämning bland Sonos-användare på sociala medier, och sedan försökte Sonos gjuta olja på vågorna genom att förklara mer ingående.
Dina äldre produkter slutar inte fungera, berättade Sonos för Ljud & Bild och förklarade att de gamla produkterna bara var tvungna att placeras i sitt eget nätverk, som sedan skulle fortsätta fungera som tidigare.
Och annars kan man ju ”återvinna” sina gamla produkter och köpa nya Sonos-högtalare med 30 % rabatt genom Sonos Trade Up-program, föreslog Sonos.
Men, sade flera användare, vi har ju kunnat köpa de ”föråldrade” produkterna som helt nya tills alldeles nyligen?
Och, undrade andra, hur är det med säkerheten? Risken finns ju att man får ett antal Sonos-högtalare i ett separat osäkert nätverk som man absolut inte bör ansluta sin mobil till, just eftersom det inte blir uppdaterat?
Förlåt!
Och nu ångrar sig Sonos. VD Patrick Spence har just publicerat ett inlägg på Sonos officiella blogg där han lovar bot och bättring.
”Vi hör er. Vi gjorde inte rätt från början. Det vill jag be om ursäkt för”, skriver Sonos-chefen.
Han fortsätter med att förklara hur det blir i framtiden och kommer med flera löften:
- Alla Sonos-produkter fortsätter att fungera, precis som de gör idag.
- Även om äldre Sonos-produkter inte får nya funktioner efter maj, så kommer de fortfarande att uppdateras med bugfixar och säkerhetsuppdateringar.
- Sonos arbetar med en lösning som gör att äldre produkter kan fungera tillsammans med nya produkter i samma nätverk.
”Jag hoppas att ni kan förlåta oss för vårt misstag och ger oss en chans att återfå ditt förtroende. Utan er skulle inte Sonos finnas”, avslutar Patrick Spence.