Knäpp, säger det och plötsligt har ljudet förändrats. Inte till det bättre, för fokus försvann och basen blev slappare. Jag tittar bort mot Ole Klifoth. Som ser nöjd ut när han ser min förvåning.
– Det var värst, utbrister jag.
Det är mer än ett halvår sedan jag hörde Audiovector R8 Arreté för första gången på High-End 2018 i München. Då tyckte jag att Audiovector hade ett av mässans bästa ljud. Så när Ole Klifoth bjöd in till närmare lyssningssession i deras lokaler var jag inte sen att tacka ja.
Det blev ett par intressanta timmar med massor av varierad musik och trevligt prat om allt möjligt – mest om musik, högtalare och gamla klass A-förstärkare.
Freedom
Ole Klifoth, som just passerade de 70, har sysslat med högtalare längre än de flesta. I mer än 40 år faktiskt. Några av de mest kända högtalarna är den sluttande Trapez och lite längre fram de uppgraderbara högtalarna i M- och S-serien.
Den långa erfarenheten av högtalarkonstruktion har lett till många utmärkelser. Bland annat flera Årets högtalare från oss på Ljud & Bild.
Läs vårt test av SR3 Arreté Raw Surface.
R8 Arreté
Men det här är något helt annat. De stora R8-golvhögtalarna är visserligen mindre än flaggskeppet R11, men tar ändå gott om plats i Audiovectors lyssningsrum.
Detsamma kan man säga om ljudet. Det är inte resultatet av slumpmässigt hopsatta högtalarelement och komponenter, utan av en långsam evolution.
– I mina öron är de här bättre än R11, hasplar jag ur mig.
– De kan de en del som R11 inte kan och vice versa, svarar Ole Klifoth.
Verkligen.
En av de saker som gör R8 Arreté så speciell är Freedom. Audiovectors namn för jordning av högtalarelementen. Fast inte alla.
– Det åstadkommer inget särskilt med diskantelementet, säger Ole Klifoth.
Resten av elementen är jordade på insidan med en kabel som mynnar ut en kontakt på baksidan. Delningsfiltret är monterat på en platta av kolfiberplatta, som ger bättre ljud (– Vi har provat, som Ole Klifoth säger), och har en separat kontakt till jordkabeln. Som säljs separat.
Läs vårt test av SR6 Avantgarde Arreté v2.0
Jordkabeln ska bara stickas in i ett jordat vägguttag, men det är bara jordstiften som är anslutna till själva kontakten. Strömstiften är inte aktiva utan sitter bara där för att hålla kontakten på plats i vägguttaget.
Effekten med och utan är märkbar.
Om jag aldrig hade hört effekten av Freedom i verkligheten så skulle jag ha vetat vad jag gått miste om. Nu skulle jag inte vilja vara utan Freedom.
Att jorda högtalarelementen ska minimera förvrängningen som kan uppstå mellan elementen i högtalarna, och i mina öron ger det ett skarpare fokus, bättre dynamisk kontrast och stramare ljud.
Man kan själv höra vad tekniken gör, det är bara att knäppa på och av Freedom-omkopplaren för att aktivera/inaktivera jordningen.
Sju element
Formen på högtalarna följer Audiovectors tradition med avrundade kabinett utan parallella ytor, och som i alla märkets påkostade högtalare används Oscar Heils Air Motion Transformer. Tredje generationens bandelement, av samma typ som vi har sett i av Avantgarde Arreté.
Tre 20 cm baselement med membran i en sandwich av aramidfiber och syntetiskt träfiberlim överlappar varandra delvis i frekvens, och på insidan finns en så kallad isobarik-baskonstruktion.
Baskonstruktionen fungerar som en inbyggd subwoofer, och ett delvis dolt 10 cm mellanregister på baksidan ger ljudbilden mer realism och skala.
Talspolarna rör sig i luftgap med titankärnor som ger mindre rörligt motstånd. Detta bidrar också till högtalarnas fina känslighet på 92,5 dB.
Klass A
De 145 cm höga, 21,8 cm breda och 47 cm djupa högtalarna väger nästan 70 kilo styck och når ner mot 22 Hz i basen.
Det märks tydligt när Gryphon Diablo 300 driver högtalarna. Basen i Agnes Obels ”The Curse”, spelad av en Naim ND5-nätverksspelare, går nästan oändligt djupt och högtalarna skapar en skala som får musiken att sväva.
I Pat Methenys längre version av ”Are You Going With Me?” kan man spela skrämmande högt utan hörbar förvrängning. För skojs skull byter vi till en drygt 20 watt stark klass A-förstärkare som Jean Hiraga konstruerade för 40 år sedan – ungefär samtidigt som Ole Klifoth började bygga högtalare.
Den saknar Gryphon-förstärkarens muskler, men lyckas förbluffande nog driva de stora högtalarna med bravur. Det beror alldeles säkert på Oles Klifoths effektiva konstruktion.
De stora högtalarna briljerar med en oansträngd och framför allt djup och fysisk presentation av musiken. Kören och orkestern i Matteuspassionen sätter luften i rörelse på ett sätt som får mig att drömma mig bort till en stor stenkyrka.
Det låter mäktigt, stort och enormt behagligt. Den dynamiska kontrasten har jag knappt hört bättre och högtalarna verkar helt befriade från det kalla och analytiska ljud som många highend-högtalare kan ha.
En 36-watts AirTight ATM-1S med 6CA7-rör får också prova på R8 Arreté, och låter som om den hör hemma med stora highend-högtalare.
Den låter härligt med bland annat jazz, där träblås, mässingsblås och inte minst röster återges otroligt väl av Audiovector-högtalarna.
Kort sagt låter allting praktfullt genom de stora R8 Arreté. Att hitta något att sätta på fingret på är inte så lätt, vilket tyder på en lyckad konstruktion.
Ole Klifoth tittar bort mot högtalarna.
– Jodå, jag är i princip nöjd med resultatet.