Sonos: Användare är arga utan anledning

Du kommer kunna fortsätta använda dina äldre Sonos-produkter trots att de inte uppdateras.

sonos old devices

Härom dagen gick Sonos ut med information om att några av deras äldsta produkter inte längre kommer att få några programuppdateringar. Det ledde snabbt till att diskussionsforumen på nätet fylldes av arga Sonos-ägare och på Blocket började folk paniksälja sina produkter. Men det verkar som att Sonos inte varit tillräckligt tydliga med vad som rent praktiskt kommer att hända. Vi pratade med Sonos och så här ligger det faktiskt till:

Inget händer före maj

Du har gott om tid på dig att fundera på hur du ska göra med dina äldre produkter.

Dina äldre produkter kommer inte sluta fungera

Det här verkar vara det som de flesta har hakat upp sig på. I blogginlägget skriver Sonos att ditt system inte länge kommer få nya funktioner om du fortsätter använda dina gamla produkter. Detta beror på att alla produkter i systemet måste köra samma programvaruversion för att kunna fungera tillsammans.

MEN! Vad de inte skriver är att det går alldeles utmärkt att helt enkelt sätta de gamla produkterna i ett eget nätverk. Då har du två system, ett som fungerar precis som idag. Och ett som fortsätter uppdateras och få nya funktioner.

Det går alltså bra att exempelvis ha ett modernt Sonos hemmabio-system i vardagsrummet, medan högtalarna i köket och sovrummet är ett separat äldre system. Eller att man tar ut de äldre produkterna till sommarstugan där det spelar mindre roll om det inte är toppmodernt.

De gamla produkterna är inte värdelösa

Du behöver inte paniksälja dem och göra en förlust. Antingen kan du som sagt fortsätta använda dem, fast i ett eget nätverk.

Eller så kan du använda Sonos Trade Up-program där du får 30% rabatt på en ny produkt om du återvinner din gamla. Det är ingen panik med det heller, om du märker att du saknar de nya funktionerna, eller vill kunna spela i alla rum så kan du byta upp dig senare.

Vilka produkter påverkas?

 

Läs vidare
Exit mobile version