På de flesta moderna TV-apparater är bilden fantastisk – och ljudet från de inbyggda högtalarna är helt värdelöst. När man köper en TV står valet därför mellan en soundbar eller ett komplett hemmabiosystem.
Det lilla danska ljudföretaget Canvas HiFi har kommit på något riktigt originellt. Så originellt att de åkte till CES-mässan i Las Vegas för att visa upp det.
Canvas, företagets enda produkt, är en platt och bred högtalare som kan monteras under själva TV:n, vilket gör att högtalaren och TV:n uppfattas som en enhet. Tack vare en utbytbar front passar högtalaren till skärmar från 55″ till 77″. Vid beställning anger man bara skärmens mått, och om man senare byter TV kan man köpa en ny front som matchar den uppgraderade TV:n. Canvas levereras med både golvstativ och väggfäste.
Bakom fronten, som i grundutförandet är klädd med tyg från danska Kvadrat, hittar man ett aktivt tvåvägs stereosystem med två 6,5″ bas/mellanregisterenheter, två 29 mm dome diskanter och två passiva slavbasar. Alla enheter kommer från SB Acoustics, men i versioner som är anpassade för högtalaren. Varje element drivs av fyra klass D-förstärkare. Hur stor förstärkareffekten är avslöjas inte.
Canvas har alla de anslutningar som förväntas av en aktiv högtalare idag: HDMI, optisk (TosLink) och analog. Och trådlös streaming via AirPlay 2, Googlecast, Tidal Connect, Spotify Connect och Roon. Och så finns det inbyggd rumskorrigering.
Nej – det är inte en B&O!
Visuellt finns det inget att anmärka på. Fronten smälter in i TV:n, och med en frontpanel med trälameller kan man lätt missta den för något som skulle kunna ha tillverkats av Bang & Olufsen.
Men vi hade kommit till sviten på Venetian Hotel främst för att höra Canvas, och det första intrycket var mycket imponerande.
För det första har Canvas-högtalaren en balanserad och ren återgivning som man inte hittar i en vanlig soundbar. Basåtergivningen är djup och upplevdes som kraftfull i hotellsviten.
Och ljudbilden är överraskande stor. Den akustiska scenen sträcker sig långt bortom systemets bredd och är tredimensionell i rummet. Canvas använder lite digital magi här, i form av en algoritm som kallas BACCH 3D (Band-Assembled Crosstalk Cancellation Hierarchy), som i princip handlar om att ta bort överlappning mellan de två kanalerna. Effekten var ganska övertygande, både för musik och filmmaterial. Men tredimensionellt ljud eller inte, så får man inte Dolby Atmos-avkodning.
Beroende på frontgrillens/fronttygets bredd och material varierar priset från ca 3 000 euro till ca 4 000 euro. Frakt till hela världen ingår i priset.