B&W revolutionerar 800-serien

Flaggskeppen har fått en helt ny konstruktion, inifrån och ut, för att få fram ännu mer musik och mindre förvrängning.

BW 800 D3 series

När jag anlände till Bowers & Wilkins i Brighton var det med en blandning av nyfikenhet och skepsis. De hade redan avslöjat att de skulle presentera en helt ny 800-serie. Och jag hade fått reda på att det mesta av konstruktionen var helt ny och gjord helt från scratch. Fast hur ofta har man inte hört det? Bara för att det sedan visar sig att det är nytt innehåll i ett gammalt kabinett, ett nytt delningsfilter och kanske ett och annat membran som bytts ut?


Video som visar nya 800 D3-familjen. 

Men det skulle visa sig att B&W minsann inte for med osanning. I D3-versionen finns det verkligen inte mycket kvar av den gamla 800-serien.


Contiunuum-membranet i mellanregistret är flätat som Kevlar, men har mindre uppbrytning och orsakar mindre stående vågor. Foto: Geir Gråbein Nordby

Inte Kevlar längre
Låt oss börja med det mest uppenbara. Mellanregistret är inte längre gult. Det beror på att det inte är gjort av Kevlar, vilket har varit B&W:s favoritmaterial ända sedan 1974. B&W anser fortfarande att Kevlar har bättre egenskaper än traditionella material, eftersom det flätade membranet orsakar en förvrängning i motfas till varje uppbrytning. Kevlar har å andra sidan ganska så mycket av den varan eftersom det är så pass mjukt, och det bildas också en hel del stående vågor i membranet.


Foto: Geir Gråbein Nordby

Det nya mellanregistermaterialet är silverfärgat och klätt med ett tunt lager metall. Det är fortfarande flätat och har Kevlars grundegenskaper. Men enligt B&W har den nya strukturen, som heter något så snofsigt som Continuum, betydligt mindre uppbrytning. Stående vågor dör dessutom ut med en gång. Mindre vibrationer innebär att mer av energin från förstärkaren omvandlas till ljud, vilket i sin tur ger en markant förbättrad dynamik. Och alla små uppbrytningar, som numera är mycket små, är kontrollerade. Varje förvrängning har en motfasförvrängning. Allt är uppmätt med laserprecision, så B&W är säkra på att det nya materialet är bättre på alla sätt och vis – och inte bara annorlunda.


Aerofoil-membranet är tjockare på mitten för att fungera mer som en direkt pistong. Foto: Geir Gråbein Nordby

Nya basmembran
Membranen till baselementen är en ”sandwich-konstruktion” av kompositmaterial, precis som tidigare versioner. Och de har fortfarande kolfiber som täcker ett styvt skummaterial. Men genom att studera och analysera rörelserna med laser så går det att se att det äldre membranet bryter upp längs upphängningen när det rör sig utåt och inåt. Att få en helt perfekt pistongrörelse är omöjligt, men B&W har kommit mycket närmare med de nya membranen. Bland annat tack vare att formen inte är helhetlig utan tjockare på mitten än ut mot kanterna. B&W kallar det nya basmembranet för Aerofoil eftersom dess egenskaper är mycket aerodynamiska. Vi fick se ett par simuleringar av det gamla och det nya baselementet och det går verkligen att se att det är stor skillnad när membranen rör sig. Alla simuleringar är gjorda med hjälp av sofistikerad mätutrustning som mäter varenda kvadratmillimeter av membranen när de rör sig med laser.


Alla element har nya neodym-magneter. Foto: Geir Gråbein Nordby

Neodym-magneter
Alla högtalarelement har numera neodym-magneter. Baselementen har till och med två stycken som är vända mot varandra. Det är lite udda eftersom de repellerar varandra, men genom att göra på detta sått så åstadkommer man enligt B&W lägre förvrängning.


De vita modellerna har silverfärgade huvuden, de andra har svarta. Foto: Geir Gråbein Nordby

Nytt huvud
De nya modellerna har fått ett mer strömlinjeformat utseende. Men släktskapet med de gamla går inte att ta miste på, främst tack vare huvudet på toppen av de största modellerna. Det karaktäristiska, droppformade huvudet finns kvar, men är markant förbättrat jämfört med det gamla av Marlan. B&W har nämligen mätt och studerat det gamla huvudet med samma mätutrustning och kommit fram till vad som var bra och vad som var dåligt med den gamla konstruktionen. Själva principen är det fortfarande inget fel på, eftersom droppformen är den bästa formen för att eliminera stående vågor och diffraktion, på både insidan och utsidan. Det gamla huvudet hade dock ett par mekaniska problem som orsakade förvrängningar, vilket B&W också fick reda på med hjälp av de nya mätinstrumenten som de inte hade tillgång till under utvecklingen av förra serien.


Det nya Turbine-huvudet har mycket mindre mekanisk förvrängning än det gamla Marlan-huvudet. Illustration: Bowers & Wilkins

– Vad vi ville göra var att förbättra det mekaniska beteendet utan att försämra de akustiska egenskaperna, vilket visade sig vara svårt, berättade Martial Rousseau, chefen för utvecklingsavdelningen.

B&W arbetade med nya koncept och en kombination av nya material och former. Till sist blev resultatet ett huvud som är smalare än det gamla, vilket gör det styvare och innebär att uppbrytningen sker vid mycket högre frekvenser. Men eftersom volymen skulle vara densamma är den bakre änden lite bredare än i föregångaren. Det nya huvudet är dessutom gjort av ett enda stycke aluminium.


Det ställs höga krav på vilka högtalare som tillåts lämna fabriken. Här är en 805 D3 som inte klarade förvrängningstestet. Foto: Geir Gråbein Nordby

Vi fick se en simulering av båda huvudena och hur de påverkas av en 2 kHz-ton (ett mycket känsligt område för öronen) och det nya huvudet vibrerar nästan inte alls, medan det gamla beter sig ganska så illa. Martial Rousseau hävdar att förvrängningarna är 10–20 dB lägre i det nya huvudet än i det gamla.

De nya D3-modellerna får alltså ett nytt huvud, och där den gamla D2-serien bara hade huvud på 802- och 800-modellerna (och gamla 801D-modellen) så får 803:an det också – och det är därför den får den största prisökningen. Huvudet är mindre på 803 D3 för att det ska passa det smalare kabinettet.


Diskanthuset är helt nytt och gjort av ett enda stycke aluminium. Till skillnad från det gamla så klingar det inte som en klocka. Foto: Geir Gråbein Nordby

Ny diskantkammare
Diskanthuset på toppen är också nytt, eftersom samma problem upptäcktes med detta som med huvudet. Om man slog försiktigt på det gamla huset med en metallpinne så klingade det dessutom som en klocka. Den nya kammaren, så ser nästan likadan ut som den gamla, åstadkommer inte detta ringande ljud.


Andy Kerr från B&W poserar stolt bredvid det nya skelettet som sitter inuti kabinettet. Foto: Geir Gråbein Nordby

Kabinetten
Även kabinetten är helt nya. Den största nyheten är att det inte längre finns någon MDF, i stället användas uteslutande plywood. Detta gäller också den invändiga stagningen, som har fått en ny Matrix-form. Även här har B&W gjort lasermätningar för att ta reda på hur den gamla vibrerade och byggt en ny som vibrerar mycket mindre. Samma sak har de för övrigt gjort med både det utvändiga kabinettet och sockeln som allting vilar på.


Socklarna är helt nya, med tysta hjul och integrerade spikes som enkelt skruvas ut när högtalaren står på rätt ställe. Foto: Geir Gråbein Nordby

Annat nytt
Det har gjorts fler förändringar. Spindlarna på baksidan av elementen är nya och beter sig inte som de gamla. Hjulen i sockeln är helt ljudlösa när de rullar och basen har dessutom inbyggda spikes som enkelt skruvas ut när högtalaren står på rätt plats. Högtalaren behöver alltså inte läggas ner på sidan för att man ska kunna sätta på spikesen.


På alla spikes sitter skyddande underlag som är fästade med kraftiga magneter. Foto: Geir Gråbein Nordby

Delningsfiltret, som förut satt i sockeln, är helt nytt och flyttat till en separat kammare på baksidan av kabinettet. Den metalliska baksidan av kabinetten fungerar som kylfläns och leder bort värme från filtret.

Vad finns kvar?
Det är egentligen enklare att räkna upp vad som finns kvar av den gamla modellen. Och det är egentligen bara högtalarterminalerna. Och så diskantdomen av diamant, som B&W hävdar är världens bästa. Resten av konstruktionen bakom diamantmembranet, inklusive magneter, motorn och upphängningen, är ny.


803 D3, här i rosenträ, lät oerhört imponerande vid provlyssningen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Lyssningstest
Efter besöket på fabriken, där vi fick se hur högtalarna byggdes (och där det fanns imponerande många helautomatiska robotar!) fick vi ett tillfälle att lyssna på hur den nya D3-serien låter.


Video från vårt besök på fabriken 9: september 2015. 

Först fick vi höra hur den gamla stativmodellen 805 D2 lät jämfört med nya 805 D3. D3-versionen fick fram mycket fler klangstrukturer av en flygel, kabinetten försvann i ljudbilden så att ljudet svävade bättre i rummet. Det fanns mer av allting och man fick en känsla av att D3-versionen hade mer djupbas, även om den i själva verket går ungefär lika djupt. Ljudbilden var upplyftande frigjord och rik på klanger.

804 D3 hade ännu mer kropp och när vi kom till 803 D3, den minsta av modellerna med droppformat huvud på toppen, så hände det en hel del. Det ännu större kabinettet och baselementen spelade mer bas, men det lät också mer upplöst och frigjort i övertonregistret.

Personligen hann jag aldrig lyssna på 802 D3 eftersom jag var tvungen att hinna med planet hem, men besöket gjorde definitivt att jag ser fram emot att få testa modellerna i våra egna lokaler, med elektronik jag känner igen.


Foto: Bowers & Wilkins

Priser
Priserna har stigit en hel del, på grund av högre utvecklings- och produktionskostnader. Bland annat sägs B&W ha spenderat 100 miljoner kronor på verktyg för att bygga de nya högtalarna…

Här är de nya priserna: 
805 D3: 49 800 kr
804 D3: 79 800 kr
803 D3: 159 800 kr
802 D3: 199 800 kr
HTM1 D3: 54 900 kr
HTM2 D3: 35 900 kr

Lägg märke till att HTM-centerhögtalarna har fått nya beteckningar. I stället för HTM2 och HTM4 heter de ny HTM1 och HTM2. Båda är för övrigt 3-vägskonstruktioner, medan den minsta förut var en 2-vägare.

Alla modeller släpps i oktober. Toppmodellen 800 D3 sätts i produktion något senare.

Hifiklubben.se

Läs vidare
Exit mobile version