Ordet ”ikonisk” kan inte graderas. Men om det kunde, skulle Bowers & Wilkins sannolikt få äran som en av de mest ikoniska högtalarna i hi-fi-historien.
Den snigelskalsformade högtalaren fyller 30 år idag. Och den är fortfarande lika unik som den var när det första paret rullade ut från fabriken i Worthing, England, 1993.
Bowers & Wilkins firar detta genom att bygga ett mycket speciellt par i färgen Abalone Pearl. Samma pärlemorfärg som finns på insidan av det marina blötdjuret som har gett sitt namn och utseende till högtalaren.
Kabinettet är skruvformat som den Nautilus-bläckfisk som har gett sitt namn till högtalaren. (Foto: Bowers & Wilkins)Det var företagets grundare, John Bowers, som initierade Nautilus-projektet strax före sin död. Idén bakom Nautilus var enkel men enormt utmanande: ”skapa en högtalare som inte låter som en högtalare”. Beväpnade med en exceptionellt bred uppgift, inga tidsbegränsningar och endast fåtaliga begränsningar när det gäller användbarhet och pris, var Nautilus nästan som en konceptbil som blev verklighet. Ett radikalt femårigt projekt för att undersöka hur många av de negativa effekterna av högtalarkabinett som kunde elimineras med innovativ design.
De tekniker som skapades i Nautilus-projektet lever vidare i mindre extrem form i Bowers & Wilkins högtalare idag. Toppmodellerna har fortfarande diskant- och mellanregisterkabinett som slutar i ett rör. Till exempel de enormt dyra golvhögtalarna 803 D4. Tekniken liknar transmissionslednings-högtalare. Men här handlar det inte om basförstärkning, utan om att försäkra sig om att den bakåtriktade ljudvågen från membranet frikopplas och dämpas helt.
Alla högtalarenheter sitter placerade i separata kamrar som avslutas med ett rör. (Foto: Bowers & Wilkins)Vad få vet är att Natilus-högtalaren fortfarande finns att köpa. Du hittar den inte i din närmaste butik. Men den byggs, som har varit fallet i 30 år, på beställning.
Bara att bygga själva högtalarkabinettet tar över en vecka – och det tillkommer att slipa, måla och polera varje kabinett. Väntelistan för en ny modell är för närvarande två år. Och priset är 100 000 euro (en dryg miljon kronor).
Faktum är att Bowers & Wilkins markerar årsdagen genom att höja priset med hela 47 procent. När vi kollade hemsidan igår innan vi skrev artikeln var priset ”bara” 68 000 euro!
Nautilus finns i tre standardfärger: Midnight Blue Metallic, silver och svart. Bowers & Wilkins erbjuder också – mot en extra avgift – att bygga högtalarna i den färg och finish som kunden vill ha. Men inte i pärlemor. Det finns bara på det par som du ser på bilderna här.