För mer än tio år sedan gjorde norska WiMP (som sedan blev Tidal) ett modigt val: De satsade hårt på att uppgradera hela sin musikkatalog till högre ljudkvalitet. Det var en omfattande förfining som krävde stora resurser, men som gjorde dem till en premiumtjänst för kvalitetsmedvetna lyssnare.
Sedan dess har både Amazon Music, Deezer och – inte minst – Apple Music börjat erbjuda musik i förlustfri ljudkvalitet. Och till och med ännu högre upplösningar. Men från Spotifys sida har det varit tyst.
Rykten har det däremot funnits gott om. Varje år sedan 2021 har Spotify hintat om att bättre ljud är på väg. Och varje gång har pressen kastat sig över nyheten. Vi på Ljud & Bild också. Så när Bloomberg nyligen rapporterade att Spotify äntligen lanserar ett nytt abonnemang som heter Spotify Pro, där en av godbitarna ska vara bättre ljud, borde vi kanske vara lite skeptiska.
Ingen stress
Spotify har tagit det lugnt. Och även om mitt hifi-hjärta blöder så är det lätt att förstå varför: 2024 betalade bara 263 miljoner av Spotifys 675 miljoner användare faktiskt för ett premiumabonnemang. Resten – mer än 60 procent – nöjer sig med reklamfinansierade abonnemang och tveksam ljudkvalitet.
Svaret på frågan ”Varför just nu?” ligger förmodligen mer hos aktiemarknaden än hos användarna. Som börsnoterat företag måste Spotify hela tiden visa att de rör på sig och växer. Nya initiativ och produkter behövs för att upprätthålla investerarnas intresse – och därmed aktiekursen – även om sådana initiativ inte nödvändigtvis möter ett verkligt behov på marknaden.
Vi får inte heller glömma bort att Spotify behöver pengar. 2024 var första året de gick med vinst. Trots detta har företaget ett totalt underskott på mer än 3 miljarder dollar (ned från 4,1 miljarder dollar 2023). Det är 35 miljarder kronor! Det säger sig självt att något måste göras. Därför kommer Spotify Pro också att kosta mer. Det hamnar förmodligen på 20 dollar i månaden, alltså runt 250 kronor.
Det kostar
Att uppgradera musikkatalogen till förlustfri ljudkvalitet är kostsamt, både i tid och i pengar. Det krävs mycket arbete för att förbättra miljontals låtar, plus system för att leverera ljudkvaliteten till användarna. Men för Spotify handlar det kanske mer om att visa handlingskraft för aktieägarna än att möta en verklig efterfrågan.
Detta visar på något intressant för dagens streamingmarknad: Även om tekniken kan ge oss allt bättre ljud så ser vi att de flesta nöjer sig med standardkvalitet – eller till och med gratisversionen med reklam.
Swifties visar vägen
En ny studie från University of Glasgow visar hur även de mest hängivna musikfantasterna bedömer ljudkvalitet. Forskarna tittade på över tusen Taylor Swift-fans – en grupp som gillar att spendera mycket pengar på sin favoritartist. Det som förvånade var att hela 26 procent skulle kunna tänka sig att köpa tomma LP-skivomslag, utan vinylskiva, för att använda mindre plast. Bland de yngsta (18–24 år) var siffran ännu högre – 50 procent. Det är samma grupp som har drivit upp vinylförsäljningen de senaste åren.
Detta speglar en större trend på vinylmarknaden i dag. Siffror från Luminate visar att hälften av alla LP-köpare är under 35 år, och hela 27 procent är under 25. Inte mindre intressant är att hälften av alla LP-köpare i USA inte äger en skivspelare! Det säger mycket om hur människor konsumerar musik i dag: Det handlar inte i första hand om ljudkvalitet.
Glasgow-studien bekräftar detta. Bara 33 procent av unga Swift-fans ansåg att ljudkvaliteten var ”mycket viktig” när de köpte vinyl. I stället var det viktigare att stötta artisten, samla fysiska föremål och visa vilka de är som fans. Den här generationen streamar sin musik till vardags, trots att de har samma musik hemma på vinyl. För dem handlar musik inte om ljudkvalitet – det handlar om tillgänglighet, identitet och miljömedvetenhet.
Spotify Pro är bra för entusiaster
För oss som är intresserade av ljud är Spotify Pro goda nyheter. Äntligen kan vi streama musik i förlustfri kvalitet från världens största musiktjänst. Men ur ett affärsperspektiv verkar timingen mer som en åtgärd för att glädja Wall Street än ett svar på vad användarna faktiskt vill ha.
Det betyder inte att Spotify Pro är dömt att misslyckas. Men framgången kommer sannolikt att mätas mer i positiva rubriker och nöjda aktieägare än i hur många som uppgraderar till den nya tjänsten. För oss som älskar bra ljud är det här ändå goda nyheter. Vi får äntligen det vi har väntat på, även om det händer av ”fel” anledningar. Och kanske är det ofta så nya saker händer: Inte nödvändigtvis för att massmarknaden kräver det, utan för att någon vill visa att de tänker framåt och utvecklas – trots att bara ett fåtal har glädje av det.