När Samsung för ett år sedan berättade att de tänkte bli ett highend-ljudmärke så hade vi svårt att dölja vår skepsis. Samsung är bra på vitvaror och TV-apparater och deras mobiler är verkligen heta. Men ljud var ett nytt område för dem. De första konstruktionerna från Samsungs nystartade ljudlabb var dock verkligen lovande.
Läs också: Test av Samsung Wireless Audio 360 R7
Nu har dock ambitionerna förverkligats på ett hastigt sätt. Samsung har meddelat att de köper hela Harman-koncernen, som är en av världens största och mest välrenommerade tillverkare av ljudutrustning. Samsung blir ägare till en lång rad kända ljudmärken, bland annat Harman/Kardon, JBL, AKG, Mark Levinson, Revel, Lexicon och Crown. För kalaset betalar Samsung åtta miljarder dollar kontant (ungefär 80 miljarder svenska kronor).
Det är dock inte tanken på att kunna leverera stereoapparater till ljudfantaster som fått Samsung att plocka fram den tjocka plånboken. Vad sydkoreanerna främst vill lägga rabarber på är Harmans position på bilstereomarknaden. Marknaden för ”automotive audio” och smarttjänster i bilar är ett område som förväntas mångdubblas det närmaste årtiondet. Det berättar Samsung i ett pressmeddelande.
65 procent av Harmans omsättning det senaste året kommer från just bilstereoområdet.
”Framtidens fordon kommer att förändras genom smart-teknik i lika stor utsträckning som telefonerna har gjort det senaste årtiondet”, säger Young Sohn, Præsident och Chief Strategy Officer hos Samsung Electronics.