Nya Sonos-produkter får vänta tills appen är fixad

Sonos skjuter upp lanseringen av två nya produkter tills den dåliga appen har åtgärdats.

Sonos-App Redesign - Era 300

Foto: Sonos

Man kan blunda ett tag för det faktum att man har gjort en dålig produkt, men man kan inte förneka det hur länge som helst. Och som väntat försvarade Sonos sitt hafsverk till app ett tag, innan de så småningom erkände att den hade sina utmaningar. Nu erkänner de att den är så dålig att alla produktlanseringar måste skjutas upp tills appen är fixad.

Läs också Sonos vill göra vardagen enklare med en ny app Torsdagen den 23 april presenterade Sonos sin mest omfattande omdesign av appen någonsin.

Chief Executive Officer (CEO) Patrick Spence medgav på onsdagen i en investerarkonferens i samband med den senaste kvartalsrapporten att ”…det gör så ont att svika kunderna på det sätt som vi har gjort med vår nya app.”

Läs också Sonos ber om ursäkt för app-uppdatering Efter arga klagomål erkänner nu Sonos att det gick fel och berättar vad man ska göra åt det.

Sonos tar stryk

Sonos har fått stryk i forumen på sin egen webbplats, på Reddit och i sociala medier, för att inte tala om i pressen, på grund av en usel ny app. Produkter har misslyckats med att ansluta, spellistor har försvunnit och funktioner har flyttats till icke-intuitiva ställen. Och sedan appen lanserades i maj har den fortfarande inte förbättrats särskilt mycket.

”Vänligen informera strategiska ledare om att inte använda ord som ’modig’ när de rättfärdigar att skicka ut ofärdig programvara som är nödvändig för att kontrollera deras produkter. Det är rent ut sagt förolämpande”, säger en Reddit-användare.

”Det är svårt att tro att Sonos styrelse godkände en appversion som utesluter Android 11-användare”, säger en användare på Sonos forum.

Undertecknad hade också problem med att ansluta till Sonos Amp när jag testade den mot en annan produkt för bara några dagar sedan. Det bästa jag kunde göra i slutändan var att använda AirPlay.

Patrick Spence, Sonos (Foto: Jonas Ekelund, L&B)

Spence medgav att arbetet med appen gick för snabbt och att hans önskan att lansera den snabbt slog tillbaka på företaget.

– App-situationen har blivit en motvind för försäljningen av befintliga produkter, och vi tror att vi måste fokusera på att fixa appen framför allt annat, sade Spence.

– Det innebär att vi skjuter upp de två stora produktlanseringar som vi hade planerat för fjärde kvartalet tills appupplevelsen uppfyller den kvalitetsnivå som vi, våra kunder och våra partners förväntar oss av Sonos.

Sonos Arc. Ill: Sonos

Top-of-the-line soundbar sannolikt bland produkterna

En av de uppskjutna produkterna kommer sannolikt att vara en ny soundbar i toppklassen, med kodnamnet ”Lasso”, som kommer att vara en uppgradering av den nuvarande Arc-modellen. Enligt rykten kommer den nya soundbaren att leverera betydligt bättre bas än Arc.

Sonos har utlovat uppdateringar av appen varannan vecka framöver för att lösa problemen. Företaget planerar också kampanjer för att blidka befintliga kunder.

Läs också - Den nya Sonos-appen suger Sonos, kungen av trådlösa högtalare, släppte nyligen en omfattande uppdatering av sin mobilapp. Den har inte fallit i god jord.

– Jag kommer inte att vila förrän vi har åtgärdat problemen och kunderna lovordar Sonos igen, betonade Spence.

Uppskjutandet av produktlanseringarna kommer att minska företagets försäljningsutsikter för det fjärde kvartalet, men Spence tror att det kommer att lägga grunden för större framgång på medellång och lång sikt.

Källor:

Forbes

MacRumors

The Verge

Läs vidare
Exit mobile version