Hybrid Drive är McIntoshs sätt att säga att de använder två lite olika driftsprinciper. Den första stora förstärkaren med Hybrid Drive var MC901, som kombinerade transistorer med vakuumrör och McIntosh patenterade autoformers, massiva transformatorer som skyddar förstärkaren och gör den mer stabil under belastning.
Nya MC451 är en fysiskt mindre version av 901, som tack och lov tar mindre plats och kostar mindre.
Den kraftfulla effektförstärkaren är en monoförstärkare, det behövs alltså två för stereo, och den har allt McIntosh kan klämma in av förstärkarteknik.
Power Guard, Power Guard SGS, Sentry Monitor och Unity Coupled Circuit, bland annat. Den sistnämnda beskriver kopplingen i transformatorerna som har sina egna lindningar för 2, 4 och 8 ohm högtalare. De andra teknikerna skyddar förstärkaren från överbelastning och kortslutning.
Men det speciella med MC451 är kombinationen av transistorer och vakuumrör. Här levererar transistorerna 300 watt effekt, medan rören levererar 150 watt effekt.
Denna hybridlösning fungerar genom att dela frekvensområdet mellan de två teknikerna, och på baksidan kan du justera delningsfrekvensen mellan transistorer och rör efter önskemål. Sedan kan transistorerna driva bashögtalarna i en högtalare och rören resten av högtalarelementen.
Delningen kan justeras mellan 100 och 1000 Hz, och man kan också justera gain, nivån, på rören i förstärkaren i förhållande till transistorerna. Förstärkaren har separata ingångar för transistor och rör, om man vill använda separata delningsfilter.
MC451 är inte många veckor bort från demorummen hos utvalda McIntosh-återförsäljare, som förmodligen kommer att lägga på moms utöver det angivna priset på 14 000 USD vardera. Då närmar vi oss 200 000 kronor per MC451, men jäklar vad tufft det blir. Titta bara här: